Tvetydigheten som ledmotiv

Han har kallats konstnärernas konstnär. När Torsten Renqvist tyckte att måleriet inte längre bjöd på utmaningar gick han över till att bli skulptör. Han kom att bli en av landets mest välrepresenterade i offentliga miljöer.

Anna-Lena Renqvist.

Anna-Lena Renqvist.

Foto: Felicia Andreasson

Kultur och Nöje2018-05-25 07:00

– Känner du igen "Hyndan"? undrar Tomas Järliden, chef för Bror Hjorths hus och pekar på en par meter hög träskulptur mitt i utställningsrummet.

– Den är på en gång ömsint och formstark. Pappa var rädd för sentimentalitet, men nog anar man att verket handlar om en mamma som är utarbetad, säger Anna-Lena Renqvist, konstnärens dotter

som är på plats för att placera verken.

Den grovhuggna skulpturen av tiken i trä är annars placerad utanför Grönwallsalen på Akademiska sjukhuset. Flera av utställningens verk kan annars ses offentligt, förutom i Uppsala till exempel också i Stockholm och Gävle.

En utställning med verk av Torsten Renqvist länge har stått på museets önskelista. En gång tidigare har en skulptur av honom visats på Bror Hjorths hus och det var 1982.

Torsten Renqvist (1924 – 2007) debuterade som målare 1952 efter att ha haft lärare som Otte Sköld och Sven X:et Erixson. Men efterhand längtade han efter nya utmaningar och började med skulptur istället i slutet av 1960-talet.

– Han har kallats konstnärernas konstnär. Så vitt skilda konstnärer som Dan Wolgers och Lars Lerin säger sig vara inspirerade av honom, säger Tomas Järliden.

Utställningen i Bror Hjorths Hus har sin tyngdpunkt i skulptur, men innehåller även exempel i andra tekniker. Gemensamt för flera av verken är att de är sammanfogade av bitar och fragment av olika material.

– Han ville att spåren av den mänskliga handen skulle synas. Se här hur träbitarna fogats samman med fullt synliga spikar och skruvar. Träskulpturerna är alla gjorda av poppelbark som inte flisar sig och är en billig råvara, säger Tomas Järliden.

Anna-Lena Renqvist håller just nu på att sammanställa en katalog över sin pappas verk. Poeten Lennart Sjögren ska skriva en text till boken.

– Pappa var intresserad av både gammalegyptisk konst och precolombiansk. Men han värjde sig emot att ställa ut i väst, föredrog östländer som Polen och Finland. Här tyckte han att han hade något att tillägga.

Hon visar på skulpturen "Man i bur" som är en kommentar till ett polskt verk som föreställer en kvinna i ett badkar.

– Flera av verken är gjorda efter hans drömmar. De har ofta en tvetydighet, handlar om livets motsägelsefullhet.

Hon kommer att medverka vid lördagens vernissage för att berätta om sin pappas konst.

Verken i utställningen har lånats ut av Torsten Renqvistsällskapet, Länsmuseet i Gävleborg, Region Uppsala och några privata ägare.

Personligt

Torsten Renqvist

Född 1924, död 2007, bildkonstnär och skulptör, verksam i Stockholm.

Började med måleri och grafik, men övergav detta i slutet av 1960-talet för att istället arbeta med skulptur.

Exempel på offentliga uppdrag: de rosa elefanterna på Södermalm, Elsa Beskow i Djursholm och "Hyndan" på Akademiska sjukhuset i Uppsala.

Aktuell: Utställningen "Stora och små fragment" har vernissage på Bror Hjorths hus 26 juni och pågår till och med 26 augusti.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!