Två gånger höstkonst

I dag lördag är det höstvernissage på två av Uppsalas stora konstinstitutioner. På Bror Hjorths hus skärskådas bland annat tepåsens estetik, och Uppsala konstmuseum inviger sin stora Peter Weiss-utställning.

Noggrant. I Mattias Eliassons utställning ingår även varsamt blyertstecknade tepåsar. Här verket "Bengal Spice".

Noggrant. I Mattias Eliassons utställning ingår även varsamt blyertstecknade tepåsar. Här verket "Bengal Spice".

Foto: Mattias Eliasson

Kultur och Nöje2016-09-03 09:00

Det är Mattias Eliasson, årets mottagare av Bror Hjorthstipendiet för unga tecknare och nyligen utexaminerad från Kungliga konsthögskolans program i fri konst, som nu ställer ut tecknade alster och installationer av alla de slag på Bror Hjorths hus.

– Det känns både roligt och lyxigt att här kunna göra en sammanfattning av vad teckning betyder för mig, säger Mattias Eliasson som till hösten planerar att uppföra en egen ateljé i Skåne.

I utställningen trängs allt från detaljerat tecknade tepåsar till blyertsskissar på getkranium och spontana kortpoem på förtorkade pommes frites. Inspirationen hämtar han från saker som att tillbringa tid på nya platser, olika miljöer eller att tillbringa tid i naturen.

– Samtidigt kan rutinen också vara förlösande – ofta kan alla slags idéer komma till en när man går och harvar med något vardagligt, säger Mattias Eliasson.

På Uppsala konstmuseum visas en sammanfattning av författaren, dramatikern, filmaren och bildkonstnären Peter Weiss konstnärskap. I november skulle han ha fyllt hundra år, och det är sonen Mikael Sylwan som ställt samman utställningen vilken innefattar både måleri, collage och rörlig bild. Men att sammanställa allt tog sin tribut, då runt fyrahundra av Peter Weiss verk stals för åtta år sedan. Mikael Sylwan har i ett års tid suttit och restaurerat gamla negativ, diabilder och papperskopior för att återskapa delar av de stulna verken. Han har även sammanställt två filmer till utställningen, en där han ger en kronologisk bild av Peter Weiss konstnärliga utveckling och en som visar upp den stulna konsten.

– Den röda tråden i hans konstnärskap är att han inte har någon röd tråd – han bytte ständigt stil och metod. Peter Weiss hann under sitt liv med att utforska väldigt mycket, vilket också märks i utställningen, säger Mikael Sylwan.

De verk som ligger honom närmast om hjärtat återfinns i faderns tidiga produktion från slutet av 1930-talet, där Peter Weiss ofta avbildade myllrande marknadsplatser influerade av de stora renässansmålarna.

– Där finns rika möjligheter att gå in i detalj, där varje enskild detalj blir som en egen målning med sin egen berättelse.

Fotnot. Vernissage för Peter Weiss-utställningen äger rum på Uppsala konstmuseum lördag 3 september kl 12-16, och samma dag är det vernissage för Mattias Eliassons stipendiatutställning på Bror Hjorths hus kl 15.

Fakta Peter Weiss

Född 1916 i Berlin.

Avliden 1982 i Stockholm.

Uppväxt i Tyskland, Storbritannien och Tjeckoslovakien.

Kom med sin familj till Sverige 1938.

Verkade som bildkonstnär fram till 1960, för att sedan främst inrikta sig på sitt författarskap.

Fick sitt internationella genombrott som dramatiker med pjäsen ””Mordet på Marat”.

Verkade även som experiment- och kortfilmare, och ska bland annat ha influerat Stefan Jarl som tillägnade sin dokumentärfilm ”Ett anständigt liv” till Weiss.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!