Årets julklapp i år är inte som min kollega glatt och smått förvånat hoppades när han fick höra att det var Luren; en tupplur. Har marknaden äntligen nått bristningsgränsen? Har vi insett att allt vi behöver är att få sova en stund så blir tillvaron bättre? Nej, i stället är det hörluren i dess olika former som ska slås in och öppnas på julafton. Och till skillnad från tuppluren ska lurarna inte få oss att ta det lugnare, utan tvärtom. Motiveringen lyder nämligen: ”Hörlurarna är en förutsättning för att kunna använda den nya tekniken och gör att tiden i rörelse kan utnyttjas bättre.” För att uppnå epiteten Årets julklapp ska produkten fylla tre kriterier:
1. Produkten ska vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse för året
2. Produkten ska svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal
3. Produkten ska representera den tid vi lever i
Hoppet återstår om dagen då tuppluren passar in under åtminstone punkt ett och tre. Men den får gärna fortsätta att vara gratis.