Be någon konstintresserad namnge en svensk skulptör och du kan vara ganska säker på att denna säger antingen Bror Hjorth, Carl Eldh eller Carl Milles. Dessa tre konstnärsgiganter har alla sina rötter i Uppland och nu ställs några av deras betydande verk ut på Uppsala konstmuseum och på Bror Hjorths Hus under rubriken "Hjorth Eldh Milles". Tanken är att de båda utställningarna ska komplettera varandra.
– Jag fick idén till dem när jag skrev boken "Staden genom konsten", där jag berättar om offentlig konst i Uppsala. Just dessa tre har spelat en stor roll för allas vårt gemensamma rum, staden, säger Lisen Hessner, curator för utställningen och tidigare intendent för offentlig konst för Uppsala kommun.
Det har tagit flera år för en arbetsgrupp från de båda museerna att ställa samman utställningarna. Alla tre konstnärernas hem och ateljéer finns kvar som museer, Millesgården och Carl Eldhs ateljémuseum i Stockholm, samt Bror Hjorths Hus i Uppsala. De har lånat ut verk till utställningarna och en medverkar alltså även som utställningslokal. Men verk har också lånats ut av Stadsmuseet i Stockholm, Moderna museet, Göteborgs konstmuseum och Magasin 3, bland andra, samt en privatperson.
Flera av verken står där i trälådor eller insvepta i bubbelplast och väntar på att armstarka män med lyftselen ska ta sig an dem och få dem på plats på sina podier. Material som brons och granit bollas det inte med hur som helst. Men skador kan det ändå bli på dem. Lisen Hessner pekar på en avslagen näsa, en tidigare transportskada, på Bror Hjorths granitskulptur av hans mamma och berättar att konstnären tyckte att skadan på skulpturen faktiskt förstärkte dess uttryck.
Carl Eldh och Carl Milles var de mest anlitade skulptörerna i Sverige under första hälften av 1900-talet. De verkar inte ha umgåtts men hade många beröringspunkter. Till exempel inspirerades båda av Rhodin under konststudier i Paris vid förra sekelskiftet. Men de skilde sig också åt en del, inte minst ideologiskt.
Den yngre, Bror Hjorth, debuterade två decennier senare. Medan hans båda äldre kollegor gjorde många beställningsverk och ofta av kända personer så gjorde Bror Hjorth mer porträtt av nära och kära.
– Det är som julafton, säger Anki Fogelberg intendent på Uppsala konstmuseum när männen från en flyttfirma lyfter in en halvtäckt Engelbrekt i granit med hjälp av en rullvagn.
Huvudet av bonderevoltören med näven i luften står annars på Katedralskolans gård i Uppsala. På Konstmuseet ska han få stå på rad med andra skulpturer som har en hand i luften av en eller annan anledning, som Carl Milles "Vingarna", lånad från Uplands nation och ävenså "Genius" av samma konstnär från gravmonumentet för Gösta Ekman.
De båda utställningarna bygger på fyra olika teman. Tre av dem har varsitt rum på Uppsala konstmuseum. Ett ägnas åt skisser och förarbeten till tre kända Uppsalaverk, som "Näckens polska" av Bror Hjorth. Men den stora bronsskulpturen står kvar framför centralstationen i Uppsala. Det samma gäller Carl Milles "Sten Sturemonumentet" och Carl Eldhs "Carl von Linné". I ett annat rum visas porträtt med inriktning på kulturpersonligheter, i det tredje kan besökaren studera likheter och skillnader i verk av de tre. Det fjärde temat är kroppen och kärleken. Det temat finns i det enda utställningsrummet på Bror Hjorths hus.
– Alla tre återvänder ständigt till människokroppen i sina verk. De har på olika sätt löst de gestaltningsproblem som finns med den, i olika material och med olika intentioner. Men de var förmodligen påverkade av varandras konst, säger Tobias Bolin, utställningskommissarie på Bror Hjorths hus.
– Milles använde sällan levande modell, Eldh låg närmast verkligheten med sina gestaltningar och Hjorth tycktes i sina kärleksgrupper inte vilja använda sig av någon försköning eller förljugenhet.
Sammanlagt visas 60 föremål ur de tre skulptörernas produktion på Konstmuseet och 38 i Bror Hjorths hus. Det blir också en del kringarrangemang. Lisen Hessner ska gå konstvandringar och chefen för Uppsala konstmuseum, Daniel Werkmäster, leder konstjoggingturer i juni och augusti, på en Uppsalabana som kan sägas vara snitslad av verk av konstnärerna och där joggarna får veta lite mer om verken.
Vernissage är i dag, lördag, på båda utställningsplatserna. På Bror Hjorths hus pågår utställningen till 28 augusti och på Konstmuseet till och med 18 september.