Många är de som fallit pladask för Billie the vision and the dancers charmiga poplåtar som ofta förmedlar en sprudlande glädje även när de handlar om sorgliga saker. Ifjol belönades bandet med en rockbjörn, ännu ett bevis på hur omtyckta de är trots att medierna aldrig uppmärksammat dem särskilt mycket.
− Rockbjörnen var en väldigt fin present från våra fans. Sedan är det synd att popmedier på riksnivå, till exempel radio, i stort sett alltid ignorerat oss. Men man får inte glömma att det kunde vara tvärtom. Vi kunde haft medierna bakom oss, men inga fans. Och det hade ju varit fruktansvärt. Ett band som hade en låt på A-rotation på radio spelade på KB i Malmö för typ 23 betalande. Samma år som vi sålde ut stället, säger sångaren och låtskrivaren Lars Lindquist.
Nackdelen är bara att bandet i slutändan förlorar pengar på att t.ex. bokas till för små scener, berättar Lars Lindquist. Med åtta medlemmar i bandet och fyra tillhörande barn blir det en hel del logistikkostnader. Och tyvärr fungerar ju inte verkligheten såsom bandets eget skivbolag antyder: Love will pay the bills records.
För att sprida sin musik så mycket som möjligt har bandet valt att lägga upp sina skivor på hemsidan, där man kan ladda ner dem gratis och betala valfri summa. Något som fungerar utmärkt ur spridningssynpunkt. I höstas var deras gamla låt Summercat med i en reklamfilm för öl i Spanien och singeln sålde platina kort därefter.
− När vi spelade där var det värsta Beatles-stämningen. Folk rev staketet backstage och slog på bussen. Efteråt skulle The Hives spela, men då gick stora delar av publiken. Det kändes häftigt. Sedan brukar jag säga att vårt största fan finns i Venezuela, och det hade heller aldrig hänt utan internet, säger Lars Lindquist.