Tro och tillit i ny dansk dogmafilm

Nästa i raden av danska dogmafilmer är Annette K. Olesens Förbrytelser. Handlingen utspelas i ett kvinnofängelse, en verklig utmaning för de strikta dogmareglerna. På fredagen går den upp i Sverige och Uppsala.

Dogmakonceptet var ett sätt att utvecklas vidare för filmregissören Annette K. Olesen.

Dogmakonceptet var ett sätt att utvecklas vidare för filmregissören Annette K. Olesen.

Foto: Triangelfilm

Kultur och Nöje2004-08-26 00:00
- När jag blev tillfrågad av Zentropa( danskt filmbolag) om jag ville göra en dogmafilm - tillfrågad om det blir man i Danmark - så visste jag redan att den skulle handla om tro och tillit och om en kvinnlig präst, säger filmregissören Annette K Olesen som gästar Filmdagarna i Malmö just nu.
Dogmakonceptet har funnits i ett tiotal år. Reglerna formulerades av en grupp danska filmare där bland andra Lars von Trier ingick. De innebar att film skulle göras med enklare teknik och utan specialeffekter. Bara befintligt ljud, ljus och rekvisita får användas. Alla dogmafilmer har ett certifikat bland förtexterna.
- Jag gillar att pröva och att lära mig något. För mig har dessa regler inneburit konstnärlig utveckling, de är bara ett verktyg för att berätta, säger Annette K Olesen.

Priser
Ungefär likadant har hennes kollegor Tomas Vinterberg( Festen), Lone Scherfig (Italienska för nybörjare) och Anders Kragh Jacobsen ( Mifune) uttryckt sig tidigare. Deras filmer har väckt stor uppmärksamhet och skördat flera internationella filmpriser. Dogma tycks ha kommit för att stanna i Danmark,åtminstone uttrycker Ib Tardini, producent för Zentropa detta på för en svensk ganska svårbegriplig danska.
Det som tycks hända när en filmare arbetar enligt dogmareglerna är att en större psykologisk realism uppstår. Det verkar bli en större emotionell laddning mellan skådespelarna när det tekniska utanverket är mer blygsamt.Eller omformulerat: skådespeleriet får en annan betydelse.
- Om man jobbar med dogmafilm frågar regissören gärna: "vad tror du din rollfigur gör i den här situationen?" Det händer aldrig när man filmar annars, däremot när man jobbar med teater, säger skådespelerskan Trine Dyrholm som också var med i Festen.

Mirakler
I Förbrytelser spelar hon barnamörderskan Kate. Ett rykte florerar bland hennes medfångar att hon kan utföra mirakler. På hennes fängelse har en ny kvinnlig präst, Anna, börjat. Hon spelas av Ann Eleonora Jö(danskt ö)rgensen. Även hon är känd från en tidigare dogmafilm, Italienska för nybörjare. Anna har svårt att bli gravid, men efter ett möte med Kate sker ett mirakel.
Trots att ingen av de åtta kvinnor och tre män starka ensemblen hade en aning om vad manuset handlade om ställde de upp utan att tveka. De började omedelbart gissa var det hela utspelade sig och en av de mest seglivade teorierna bland skådespelarna var att det var på ett kloster.
- Jag och den andra manusförfattaren, Kim Fupz Aakeson, hade förstås ett färdigt manus. Men jag ville jobba med improvisationer med skådespelarna så att de skulle forma sina rollkaraktärer innan vi presenterade filmens berättelse för dem, säger Annette K, Olesen.
- Vi gjorde en ordentlig research inför manusskrivandet bland präster, drogmissbrukare, fertilitets och kromosomläkare, samt naturligtvis bland personal och interner på danska fängelser.

Verkligt fängelse
Förbrytelser är filmad i ett verkligt fängelse, Nyborgs stadsfängelse. Byggnaden blev nästan en bild för hur Trine Dyrholm uppfattade sin rollfigur Kate.
- Hela tiden formulerade jag en inre monolog. Men Kate är en ickekommunikativ typ. Det var hela tiden locket på om allt det som fanns inom henne.
Annette K. Olesen undervisar också danska filmstudenter, främst inom dokumentärfilm. Det allra viktigaste hon vill lära ut är att man ska vara trogen den historia man vill berätta när man gör film.
- Hela tiden kan och ska man återvända till ursprungsidén man hade. Men man ska heller inte vara rädd att släppa taget om den om man bara får kramp. Filmskapande handlar om att formulera en god historia, sättet att berätta är underordnat det.

UNT-fakta


Namn: Annette K. Olesen
Yrke: Filmregissör, också verksam som lärare i filmregi och klippning.
Utbildning: examen från Den danske filmskole i Köpenhamn 1991
Karriär: debuterade med kortfilmen 10:32 am Tuesday - a love story.
Långfilmsdebut: Små danska olyckor (Små ulykker) 2002
Aktuell med: Förbrytelser, som har premiär på Fyrisbiografen på fredag.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!