Triangeldrama för skolelever

En ung människa dödar en annan ung människa. Frågan alla ställer sig är: Varför? Pjäsen Den blomstertid som kommer ger inget svar. Däremot kan den leda till skrämmande insikter.

Stadsteatern inför premiär av skolpjäs.

Stadsteatern inför premiär av skolpjäs.

Foto: Hans E Ericson

Kultur och Nöje2010-01-27 08:03
När medierna rapporterar om mord eller dråp framstår ofta rollfördelningen som mycket tydlig. En monstruös handling har begåtts och någon har fått plikta med sitt liv. Det finns ett offer och det finns förövare
Sanningen är dock ofta betydligt mer svårförståelig och komplex än så, inte minst när det handlar om tonåringar som dödar andra tonåringar.
- Det är många rykten som uppstår när en sådan tragisk händelse inträffar och många gottar sig i historien. Själv har jag varit noga med att inte peka ut någon som skyldig utan att beskriva våld bland unga som ett allmänt problem som det faktiskt inte finns någon enkel förklaring till, säger manusförfattaren bakom Den blomstertid som kommer, Jonathan Lehtonen.

Det var när han såg löpsedlarna efter det omtalade Sturebymordet i somras som idén till berättelsen tog form. I regissören Lars Melins händer har den blivit ett vardagsnära drama fyllt av starka känslor som kärlek, svartsjuka och hat.
- I tonåren drabbas man av flera känslor för första gången. När någon gör slut upplever många det till exempel som en fullständig katastrof. Samtidigt är kroppen full av hormoner och aggressioner. När vuxna skiljer sig kan det också vara en katastrof, men då handlar det om känslor som de flesta vet att de kan hantera eftersom de har upplevt dem tidigare, menar Lars Melin.

I triangeldramat Den blomstertid som kommer är alla offer, på ett eller annat sätt. Julia Marko-Nord spelar den unga tjejen som utsätts för det dödliga våldet.
- De flesta av oss har ett behov av att hitta snabba förklaringar till tragiska händelser, att droger måste ha varit inblandade till exempel, eller att det minsann inte är något som skulle kunna hända mina egna barn. Allt det där är skyddsmekanismer. Efter att ha arbetat med den här pjäsen har jag fått en större förståelse för hur en sådan här händelse kan gå till, säger hon.

Peter Viitanen gör rollen som tonårspojken i dramat och han fått flera anledningar att reflektera över ungdomars tankar och språkbruk.
- Unga uttrycker sig ofta drastiskt: vi ska leva tillsammans för evigt, du är mitt allt, jag kan dö för dig. Det är ofta precis så de känner, menar han.
Elisabeth Wernesjö som agerar flickvännen i pjäsen, menar att svartsjukan blir mer förståelig när ett förhållande är byggt på sådana desperata premisser.
- Våra karaktärer är så bundna till varandra, Det handlar inte så mycket om kärlek längre utan om maktförhållanden. Det är vi mot världen, förklarar hon.

Den blomstertid som kommer har urpremiär onsdag 27 jarnuari och kommer att spelas främst för Uppsalas åttonde- och niondeklassare samt för gymnasister. Från och med 23 februari visas pjäsen för allmänheten. Målet är att frågorna ska diskuteras över generationsgränserna.
- Vi vuxna måste ta de ungas känslor på allvar och inte avfärda dem som något gulligt som de tids nog kommer över. Det här ämnet är känsligt men faran ligger inte i att ta upp det på en teaterscen. Den verkliga faran ligger i att vi inte belyser dessa frågor över huvud taget, säger Lars Melin.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!