Trevande start för The Paradise

Gillade du Downton Abbey kommer du att falla för nya BBC-serien The Paradise: fylld av begynnande intriger, vackra kläder och snygga miljöer, skriver Ellinor Skagegård.

Säsongsbild: The Paradise
The Paradise
Bildtext: Katherine (ELAINE CASSIDY), Miss Audrey (SARAH LANCASHIRE), Denise (JOANNA VANDERHAM) and Moray (EMUN ELLIOTT).
© BBC 2012
Bilden får endast användas i programpresenterande sammanhang. Fotografens namn, Sveriges Television samt programmets titel skall alltid anges.

Säsongsbild: The Paradise The Paradise Bildtext: Katherine (ELAINE CASSIDY), Miss Audrey (SARAH LANCASHIRE), Denise (JOANNA VANDERHAM) and Moray (EMUN ELLIOTT). © BBC 2012 Bilden får endast användas i programpresenterande sammanhang. Fotografens namn, Sveriges Television samt programmets titel skall alltid anges.

Foto: Jonathan Ford

Kultur och Nöje2013-07-23 10:04

Gillade du Downton Abbey? Då kommer du definitivt att falla för BBC-serien The Paradise som hade Sverigepremiär i söndags. Serien bygger på Èmile Zolas Au Bonheur des Dames, men här har de franska intrigerna flyttats till norra Englands allra första varuhus. Året är 1875 och öppningsscenen visar den unga Denise (Joanna Vanderham) som kommer till Newcastle för att söka jobb. Hon tittar nyfiket in genom fönstret på det lockande varuhuset som passande nog fått namnet The Paradise; alla kvinnors paradis. Hon hinner slänga ett romantiskt getöga på den stilige och karismatiske ägaren John Moray (Emun Elliott), innan hon beger sig in till sin farbror som äger en liten butik på andra sidan gatan. Men eftersom konkurrensen från det nya varuhuset är för stor kan farbrodern inte ge henne arbete och hon får i stället provanställning hos nämnde konkurrent, trots att hon ser lantlig ut och bär fel sorts skor.

Redan tio minuter in i första avsnittet står upplägget ganska klart. Flickan från landet visar sig ha oanad kapacitet, den våghalsige mannen ligger före sin tid, förstulna blickar, avundsjuka kolleger, mörka hemligheter i det förflutna och rika aristokrater som kan sätta käppar i hjulet. Alla ingredienser man kan tänka sig för ett lyckat pilotavsnitt, men också något av en besvikelse eftersom varje antydan till intrig skrivs tittaren på näsan.

Varuhusmiljön är dock både vacker och spännande. Pessimisterna som menar att Morays storföretag är riskfyllt och dumdristigt får se sig besegrade när stans alla kvinnor (de som har råd) kastar sig in genom portarna på den stora realisationsdagen. Köphetsens ursprung är intressant, om än lite sorgligt, att beskåda. När en rik dam uttrycker bestörtning över risken att köpa samma parfym som slakterskans dotter kan även en klassaspekt skönjas; varuhuset som en mötespunkt för olika samhällsgrupper.

Mest potential har den tystlåtna huvudpersonen Denise, som i en talande nyckelscen brister ut i ett eldigt försäljningstal om den nya ”teklänningen” inför en svårflirtad rik kund, en avundsjuk rival och ägaren Moray själv som lyssnar gömd bakom en dörr. Ett annan sådan scen är när hennes kollega beskyller henne för att vara kär i Moray, varpå Denise säger att ”hon inte vill ha honom, utan att hon vill vara honom.”

Hennes svar är betydligt mer intressant än den ganska så förutsägbara kärlekshistorien och bäddar för en spännande fortsättning.

Del två visas söndag den 28 juli i SVT 1.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!