– När vi har lagt programmet har vi tänkt att ge en så bred bild av performancekonst som möjligt, säger Rebecka Wigh Abrahamsson, en av curatorerna för årets festival, den tredje i ordningen.
Uppsala konstmuseum, Köttinspektionen Dans, Uppsala Konsert & Kongress och Uppsala stadsteater arrangerar festivalen tillsammans med konstnären Gustaf Broms. Flera verk ska framföras vid Resecentrum i Uppsala och på Västgötaspången, Men också slotten i Örbyhus och i Uppsala ska vara platser för performancekonst, en konstform som ofta är upprorisk till sinnet.
– Enligt tidigare erfarenheter vet vi att dessa platser fungerar bra för den här typen av verk. Några förbipasserande kan bli provocerade, andra tror att performancekonstnären kanske är sjuk och behöver hjälp. Men de flesta är nyfikna och intresserade, säger Eva Björkman, Uppsala konstmuseum.
– Det finns outtalade regler för hur man beter sig som publik på ett konstmuseum, men i det offentliga rummet är det mer diffust, publiken blir medskapande.
All performancekonst sker i stunden och konstnären är ofta delaktig i verket. I årets festival kan man skönja teman som rebelliska uppror, feminism och genikulter.
Festivalen inleds på Örbyhus slott i Norduppland. Gratisbussar ska utgå från Resecentrum i Uppsala, men man måste boka plats.
– Det är en mångårig dröm som går i uppfyllelse, att ha performanceverk i Orangeriet, detta vackra rum med transparanta glasytor och landskapet utanför under skymningstimmarna, säger Gustaf Broms som curerat denna programdel.
Några av de konstnärer från Performance Pathways, Royal College of Art som besökt Gustaf Broms studio i Vendel de senaste fem åren ska medverka.
På Uppsala Stadsteater visas "Cock, Cock... Who’s There?". Samira Elagoz, en finsk-egyptisk konstnär och koreograf, visar filmade möten som hon haft med män som hon fått kontakt med på datingappar som Tinder. Hon vill bjuda in publiken att reflektera över nära relationer och hur man kan förhålla sig till intimitet – och våld.
– Jag såg verket på en performancefestival utomlands och blev helt tagen, berättar Erik Gavelin, producent på Uppsala stadsteater och festivalcurator.
På Uppsala konstmuseum kan performancekonst upplevas på tre våningsplan. Allt ifrån ett enkelt möte i intimt format, med Sonia Hedstrands verk "Enskilt samtal", som blott nio besökare kan boka tid för, till långa processer som Honorata Martins dygnslånga performance. I Franciszek Orlowskis "This Blood is for You", har immigranter fått frågan om de är villiga att ge blod till den svenska blodbanken och konstnären har registrerat gåvotillfällena med foton.
Polska Katarzyna Kozyra, medverkar med ett allegoriskt stycke i hjärtat av Linnéträdgården. Beethovens 9:e symfoni framförs av en kör där stämmorna är djurläten.
– Det äger rum under lördagen, då också Linnés födelsedag firas på samma plats med olika 1700-talsevenemang, berättar Rebecka Wigh Abrahamsson.
På Uppsala Konsert & Kongress gör Bob Ostertag, elektronkompositör, musiker och aktivist, med rötterna i 70-talets undergroundscen i New York, sitt första Sverigebesök tillsammans med avantgardegitarristen Fred Frith. Båda är pionjärer inom performance- och improvisationsmusik.
På Köttinspektionen visas den elektrifierade "The Woman Who Lit the World" av och med Stina Nyberg. Hon har följt i elektroingenjören Nikola Teslas fotspår och samlat historier och myter om trådlöshetens historia.
– Med en frekvensstyrd teslaspole ska sedan jag och kompositören Maria w Horn framföra ett helt nykomponerat stycke. Då kommer jag att ha en helkroppsrustning i plåt så jag kan interagera med den blixtrande teslaspolen berättar hon.
Festivalen avslutas på lördagskvällen med mingel med konstnärerna och dans där Patric Kiraly ska vara DJ på Teaterbaren/festivalbaren på Uppsala stadsteater.