Någonstans på Balkan år 1995. Kriget är snart slut och en grupp internationella hjälparbetare gör sitt bästa för att hjälpa civilbefolkningen. Men det är fortfarande ett farligt uppdrag – de måste undvika minor i vägarna och hålla sig på god fot med de förband som ännu strider. Deras uppgift för dagen är att få upp ett lik ur en brunn, men att få tag på ett rep i ett konfliktområde är inte helt lätt ska det visa sig. Dessutom tvingas de ta hand om en vilsen pojke som har blivit rånad.
Gruppen leds av Mambrú (Benicio del Toro), en civil veteran i krigsområden. Tillsammans med B (Tim Robbins) har han i flera år arbetat på platser som har trasats sönder av automatvapen och bomber; städer och byar där krig har gjort grannar till fiender. Arbetet har gjort dem luttrade, en död kropp är inget som längre berör. För franska Sophie (fint spelad av Mélanie Thierry) är kroppen dock fortfarande en människa. Hon har precis kommit till Balkan, och inser att verkligheten inte alltid riktigt överensstämmer med teorin.
Regissören Fernando León de Aranoa har i ”A Perfect Day” återanvänt många flitigt utnyttjade krigsteman, trots att filmen skildrar biståndsarbetare snarare än soldater. Här finns de ärrade veteranerna som har kommunikationsproblem med civilbefolkningen, och gröngölingarna som inser att ingenting man har lärt sig i skolbänken är till stor nytta i mötet med död och blod på fältet. Här finns även den militära machokulturen som verkar frodas också i det civila – Mambrú har gjort sig känd för att ragga på nykomlingar.
Internationella hjälpinsatser i konflikter har länge legat i medieskugga, och genom att använda krigsfilmens traditionella stilgrepp kan ”A Perfect Day” nå en bredare publik. Det i sig är en bedrift, och här ryms en intressant skildring av FN-soldaternas roll. Tyvärr når dock inte filmen sin fulla potential. Delvis beroende på att Mambrús sexuella eskapader och relationsproblem får ta för mycket plats, men framförallt beroende på ett sällsynt missanpassat soundtrack.
Fernando León de Aranoa verkar har plockat spellistan från sin bil rakt av, men även om det är mycket jeepåkande i ”A Perfect Day” är det ingen roadmovie. Biståndsarbetare är inga rockstjärnor. Här borde inte finnas plats för vare sig Marilyn Manson eller The Ramones på högsta volym.
Enda gången musiken faktiskt är i samklang med filmen är i den fina slutscenen, men det är lite väl sent.