Tidsams prishöjning får kritik

Kultur och Nöje2004-12-19 14:43
Tidningsdistributören Tidsam, den största aktören när det gäller att distribuera tidskrifter till svenska butiker, höjer vid årsskiftet sina avgifter kraftigt. Distributionsavgiften höjs från 81 000 kronor till 180 000. Dessutom höjs inregistreringsavgiften från 180 000 till 250 000 kronor.
Tidsam, som ägs av Bonniers, Allers, Hemmets Journal och Albinsson & Sjöberg, får nu skarp kritik från flera håll för sitt agerande, skriver Svenska Dagbladet. Syftet med prishöjningen sägs vara att slå ut de mindre tidningsförlagen från marknaden.
- Det här blir mycket besvärligt för alla mindre förlag. Höjningen är av ondo för bredden av tidskrifter. Och det finns inga bra alternativ. Vi är helt i händerna på Tidsam, säger Gunilla Welin på tidningen Föräldrar och Barn till SvD.
På Tidsam håller man inte med om kritiken, men poängterar samtidigt att företaget skapades för att främst ta hand om tidskrifter med stora volymer.
- Vi har tittat noga på våra ökande kostnader, och anser att en höjning av avgifterna är oundviklig. Vi är naturligtvis tvungna att prioritera vår lönsamhet. Dessutom är det faktiskt bara andra gången vi höjer avgiften sedan 1994, och då höjde vi med endast 2 procent, säger Linus Hedén på Tidsam till SvD.
På distributionsmarknaden för allmänna tidskrifter finns även företaget Interpress, som når drygt 4 000 återförsäljare. Tidsam når cirka 10 000.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!