– Tänk på var ni är placerade när ni tar med texten, säger regissören Linus Tunström till skådespelarna när de står på olika ställen i en labyrint, byggd av bruna kartonger.
UNT har fått göra ett besök på en repetition i Stadsteaterns verkstäder i Boländerna. Föreställningen är ett projekt utanför Stadsteaterns repertoar. Idén till den kommer från UNT som firar 125-årsjubileum i år.
De flesta av de femton medverkande är från Stadsteaterns ensemble.
Högst upp på en låda tronar Elisabeth Wernesjö i rollen som Axel Johansson, kallad ”Koftan”, UNT:s längst sittande chefredaktör (1903 - 1948). Myndigt puffar hon på en pipa i rollen, medan hennes medspelare passerar revy med ett antal mer eller mindre osannolika föremål som annonserats ut i tidningen genom åren.
– Föreställningen inleds med att en vägg rasar och ur spillrorna kliver det fram journalister. Det kan man ju se som en metafor. Mediehusen är under omdaning och nyorientering. Och för att veta åt vilket håll vi ska gå kan det vara bra att titta bakåt i historien, säger Linus Tunström.
Författaren och ordförande i svenska Pen, Ola Larsmo, har vaskat fram fem - sex historiska nedslag ur Upsala Nya tidnings arkiv. Mest utifrån yttrandefrihetsaspekten.
– Ola plockade fram de stora världshändelserna och hur tidningen handskats med dem. Men vi bad också Martin Lindberg leta efter mer vardagliga, små händelser, de som fanns i notiser och annonser, berättar Linus Tunström.
– Ur detta har jag och dramaturgen Lucia Cajchanova, pusslat fram en smått surrealistisk pjäs som utspelas på tre tidsnivåer.
Journalisterna/skådespelarna börjar föreställningen med att titta i en låda och finner året då UNT startades. Sedan följer ett antal nedslag i stort och smått ur UNT:s många nummer. Tidningens första kvinnliga journalist, Bria Ekwall, finns med liksom flera andra ur Uppsalas både ärevördiga och mer dunkla historia.
– Men det är ingen hyllningspjäs. Rätt som det är kliver skådespelarna ur sina roller och börjar argumentera med sin regissör, som alltså spelas av mig, berättar Linus Tunström.
– De vill diskutera hur teatern förhåller sig till yttrandefriheten och hur journalister gör det. Samt hur vi på båda ställena förhåller oss till fascismen i världen
Det är tänkt ska bli en både rolig och rörlig föreställning. Ensemblen kommer tillexempel att göra livevideo med motiv från flera olika tider, bland mycket annat lekfullt.
Denna vecka flyttar repetitionerna in på stora scenen på Stadsteatern och på fredag är det urpremiär för ”Ordets makt”, där alltså självaste UNT har en roll.