I USA har tidningskrisen lett till omfattande tidningsdöd. NÀtencyklopedin Wikipedia rymmer en lÀskigt lÄng lista över landets "avlidna tidningar" (som visserligen strÀcker sig en bra bit tillbaka i historien).
I Sverige lĂ€r 250 journalister ha varslats bara de senaste mĂ„naderna. HĂ€romveckan blev det klart att 50 av 75 pĂ„ Dala-Demokraten kan fĂ„ gĂ„. Svenska Dagbladet meddelade i början av hösten att man lĂ€gger ner sportredaktionen och slutar med kultur som egen bilaga. Och sĂ„ vidare. Ăven pĂ„ UNT kommer flera tjĂ€nster att försvinna nĂ€sta Ă„r.
Ăn sen dĂ„, tidningarna mĂ„ste vĂ€l anpassa sig till marknaden som alla andra? Men tidningar Ă€r inte en produkt som andra. De levererar i bĂ€sta fall nĂ„got helt ovĂ€rderligt för demokratin: vĂ€linformerade lĂ€sare. Engagerade medborgare. Genom allt frĂ„n granskande journalistik och kulturkritik till intervjuer och reportage kan tidningar rentav bidra till ett bĂ€ttre (lokal)samhĂ€lle.
NÀr det talas om tidningarnas sviktande upplagor kan man ibland fÄ intrycket att allt fÀrre vill lÀsa dem. SÄ Àr det inte. Visst minskar pappersupplagorna, men sammantaget har tidningarna fler lÀsare Àn nÄgonsin. I dag nÄr man stora - och nya - grupper genom nÀtet. Numera har man Àven mÄnga tittare: genom webb-tv och kanaler som 24UNT.
Det Àr en utmaning förstÄs. Att lÀsarna inte lÀngre bara befinner sig vid frukostbordet. Vad och hur vill folk lÀsa i mobilen nÀr de ligger i sÀngen pÄ kvÀllen? Men problemet för mediehusen Àr alltsÄ inte att nÄ ut till lÀsarna, utan att fÄ betalt frÄn dem i digitala kanaler - samt att hÄlla kvar sina annonsörer.
En hel del av mediernas försvunna annonspengar har gÄtt till Google, dÀr företag betalar för att deras lÀnkar ska dyka upp nÀr vi söker efter "rörmokare" eller "vinterskor". (Andra sorters annonser pÄ nÀtet har inte blivit nÄgon succé och allt fler anvÀnder mjukvara som sorterar bort dem nÀr man surfar.)
Enligt reklaminstitutet IRM:s prognoser kommer sÄ kallad sökordsmarknadsföring att omsÀtta 3,4 miljarder (+19 procent) i Sverige nÀsta Är, medan annonser i morgonpress förvÀntas omsÀtta 6,9 miljarder (-7,3 procent)
Ăr tidningskrisen alltsĂ„ Googles fel? Ja, kanske. Om man hĂ„rddrar - och lĂ„ter sökjĂ€tten symbolisera ett nytt medielandskap. I veckan publicerade MedievĂ€rlden hisnande siffror frĂ„n ett tyskt undersökningsföretag: under första halvĂ„ret i Ă„r tjĂ€nade Google 400 miljoner dollar mer pĂ„ annonser Ă€n hela den amerikanska printindustrin. Jo, du lĂ€ste rĂ€tt: ett enda företag drog in mer Ă€n ett stort lands alla papperstidningar. För bara tre Ă„r sedan hade printindustrin i USA dubbelt sĂ„ stora annonsintĂ€kter som Google.
Det Àr inte konstigt att över 150 brasilianska tidningar i oktober beslutade att bojkotta Google News. Att Tyskland övervÀger att utöka upphovsrÀttslagstiftningen sÄ den gÀller Àven korta utdrag av tidningsartiklar som dyker upp i sökmotorer. Att ett liknande lagförslag har lagts fram i Italien. Att man debatterar detta i Frankrike och flera andra lÀnder.
Det konstiga Àr att detta inte Àr en större frÄga i Sverige.
Jag pÄstÄr inte att bojkott eller lagstiftning mot Google Àr rÀtt vÀg att gÄ. Faktum Àr att Google news - som ÄtgÀrderna inriktar sig pÄ - inte ens rymmer reklam och faktiskt hjÀlper nyhetssajter att fÄ fler lÀsare (enligt Google förmedlas 4 miljarder klick till tidningar varje mÄnad).
Jag efterfrÄgar bara att man höjer blicken, ser helheten. För den hÀr frÄgan Àr lÄngt större Àn den om tekniska betallösningar pÄ tidningssajter.
Ola Larsmo skrev i DN (31/10) om en annan skevhet som uppstÄtt i den nya ekonomin: Vi betalar bredbandsbolagen för att (bland annat) kunna lÀsa tidningar pÄ nÀtet. Men tidningarna fÄr ingen del av den avgiften. Varför har ingen till exempel tittat nÀrmare pÄ den vÀl fungerande svenska biblioteksersÀttningsmodellen? undrade Larsmo.
Ja, varför diskuteras inte tidningskrisen mer ur ett större samhÀlleligt perspektiv? Eftersom tidningarnas överlevnad Àr en demokratifrÄga blir den ocksÄ en politisk frÄga.
ĂndĂ„ misströstar jag inte. Sett inifrĂ„n redaktionen Ă€r det fascinerande vilken kreativitet som uppstĂ„r i tider av kris. Tidningarna kommer att göra allt för att fortsĂ€tta intressera er lĂ€sare. PĂ„ lĂ„ng sikt Ă€r det fullt möjligt att tidningar och lĂ€sare ingĂ„r ett nytt slags förhĂ„llande. DĂ€r det inte ryms annonser. Bara god journalistik. Skrattar bĂ€st som skrattar sist?