The Ark satsar storslaget

The Ark vilar inte. I väntan på den stora schlagerfinalen i Helsingfors, släpper de sitt fjärde album, Prayer for the weekend.- Det finns något slags extatisk religiös känsla i flera låtar, säger Ola Salo.

The Ark släpper nytt.

The Ark släpper nytt.

Foto: Scanpix

Kultur och Nöje2007-04-10 16:15
Inför förra albumet State of the Ark lämnade bandet den storslagna, pompösa musiken och satsade på en mer avskalad stil. När The Ark nu släpper sitt fjärde album i dag, onsdag, har de åter bytt taktik.
- State of the Ark kan beskrivas som The Ark på diet. När vi skulle göra det nya albumet tänkte vi Ahh va fan. Vi gör det vi är bäst på, storslaget, svängigt, ösigt och teatraliskt. Extra allt! Säger The Arks sångare Ola Salo.
- Det finns något slags extatisk religiös känsla i flera låtar. Men skivan är inte religiös i bemärkelsen att den har att göra med en viss religion. Men den som lyssnar ska ändå uppfyllas av en andlig känsla.

Med State of the Ark bytte The Ark inte bara sound, även texterna förändrades. Ola Salo tröttnade på att berätta om sina ståndpunkter och sitt liv. I stället ville han berätta om betraktelser han gjorde, saker som han tyckte förklarade händelser i samhället. Det är något han har fortsatt med på den här skivan. Samtidigt visar Prayer for the Weekend musikalisk bredd och olika stilar blandas friskt.
- På den här skivan ville jag inte ha så hårda tyglar på kreativiteten. Jag ville att låtarna skulle få ta sig dit de ville. Om en låt ville vara en diskolåt så skulle den få vara det och om en annan låt till exempel ville vara stamp- och klappallsång så skulle den få vara det, säger Ola Salo.

Det är inte så att ni har försökt pricka in era nya melodifestivalfans?
- Nej, skivan var i princip färdig före Melodifestivalen. Vi har inte plockat bort eller lagt till något. Låtarna är precis så vågade som de ska vara, säger nytillskottet i bandet Jens Andersson.
Den senaste tiden har bandet inte bara försökt etablera sig på den amerikanska och engelska marknaden. Inför Prayer for the Weekend har bandet också bytt skivbolag och gått tillbaka till samma producent som vid sitt första album. Dessutom har Jens Andersson, som länge funnits i bandets närhet, blivit fast medlem.
Inget av detta har väckt särskilt stor uppståndelse. Vad som däremot har gjort det är bandets deltagande i Melodifestivalen och den annonskampanj för kläder de valt att ställa upp i. I krönikor och på internetforum har det diskuterats huruvida The Ark sålt sin själ eller inte.
- Är man oberoende, som vi är, måste man klara sig själv. Man måste tänka i nya banor. Eurovisionsfestivalen är ett forum där man kan sprida bra musik. Och finns det inte längre tv-kanaler som visar rockvideor får man vara med i en reklam där de är villiga att göra det, säger Ola Salo.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!