Teknik och fantasi möttes
Året som gick kännetecknades främst av två saker: filmteknik och fantasi möttes äntligen och det svenska filmundret tog paus.
Ang Lees Crouching tiger, hidden dragon är ett annat exempel där teknik och konst möts på ett synnerligen bra sätt.
Likaså hade färgsprakande Moulin Rouge inte kunnat göras på detta övertygande sätt tidigare. Nu blev formexperimentet mycket lyckat. Inte minst överraskade Ewan McGregor och Nicole Kidman dessutom som sångare.
Traffic mycket lyckad
Svensk film gick mestadels på sparlåga. Ett par undantag var Hem ljuva hem (särskilt Michael Nyqvist och Anastasios Soulis) och Hans och hennes (kan inte Jonas Karlsson göra något dåligt?). Beckfilmen Hämndens pris var också okej liksom Livvakterna. Sverige kan mer och mer polisaction nu.
Kanske kan vi få räkna in utmärkta Aberdeen där Stellan Skarsgård gjorde en praktroll som alkoholist. Eller svenskättlingen Steven Soderbergh som gjorde kanske bästa amerikanska filmen med Traffic, en mycket lyckad film där form och innehåll stämde överens perfekt.
Mästerverket blev än större
Francis Ford Coppola dammade av sin Apocalypse Now, förlängde och gav den tillägget Redux och mästerverket var plötsligt än större.
Fransk film hade ett bra år, igen. Filmer som En erotisk affär, I andras ögon och Kod okänd var alla av hög klass, någon mer är säkert glömd.
Danmark gjorde sig också bra på vita duken, Blinkande lyktor och Italienska för nybörjare blev två mycket lyckade filmer som blandade komedi med allvar.
Andra filmer värda att hålla ögon och öron öppna för var Memento, Harrisons flowers, Älskade hundar, En riddares historia och säkert några till. Blir 2002 lika bra så ... Men mera svenskt!
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!