Katja Sliwinski är producent med särskilt ansvar för barn och unga på Uppsala Stadsteater. Hon berättar att de vanligtvis gör en produktion per år riktad till just barn i olika åldrar – men i år blir det två.
– Vi hade ännu inte hunnit göra en egen barnproduktion så när Stockholms dramatiska högskola kontaktade oss och undrade om de kunde få sätta upp två föreställningar så nappade vi direkt.
Hon säger att de har givit eleverna fria händer och så lite som möjligt lagt sig i processen, något de på teatern inte var helt vana vid.
– En grupp ville ha ett popcornregn och vi började direkt tänka på det tråkigt praktiska: vem ska städa det? Kommer det verkligen gå? Men eleverna hade lösningar och vi har fått en energikick av att följa deras arbete.
Eleverna arbetade i slutet av förra året fram temat för det barnteaterprojekt som är en del av utbildningen som Susanne Osten initierade för tjugo år sedan. Temat blev "Meningen med precis allting". En av pjäserna heter "Vi ska vara vildbarn nu" och regissören Anna Schulin-Zeuthen säger att pjäsen långsamt växt under arbetsgången.
– På ytan är det en ganska rak pjäs om en dotter som bor med sin nyskilda pappa och inte längre kan träffa sin plastsyster från det förra äktenskapet. Men djupare handlar det även om vilket ansvar barn känner jämtemot sina föräldrar.
– Det handlar om att mogna och lära sig hantera livets motgångar, fyller dramatikern Jerker Beckman i. Från början skrev jag ett lyckligare slut än det som blev nu. Men det kändes falskt och jag ville hellre säga till barnen att "så här ser livet ut och så här hanterar du det".
Den andra pjäsen, "Landet ensamheten", utspelar sig i Eriksberg i Uppsala där en flicka tvingas vara mycket själv eftersom hennes pappa jobbar på SJ och inte kan komma hem i tid.
– Vi pratar om barns rätt att få reagera och vara arg, säger producenten Sara Bergsmark.
– Ensamhet går inte att undvika och någon gång i livet är vi alla ensamma men det handlar om att ta kontroll över sin situation, fyller dramatikern Jani Lohikari i.