– Vi får titta in i en kvinna, Annika, en stund. Monologen handlar om rätt och fel, vad som anses normalt och hennes egna krav på livet. Hon har blivit arbetslös och ska hålla ett föredrag på arbetsförmedlingen om sig själv. Jag tycker hon är en klarsynt kämpe, säger Petra Brylander när UNT når henne på ett hotell i London.
Där är teaterchefen tillfälligt för att delta i ett möte i ett internationellt teaternätverk, Theatron Network, som bland annat arbetar för att engagera nya publikgrupper.
Men åter till föreställningen som har titeln ”Livet kom så plötsligt”. Pjäsen handlar om Annika som själv tycker att hon är bäst på bokföring och att hon var snabbast och noggrannast på revisionsbyrån där hon arbetade. Men hon var inte den som fikade och småpratade.
Nu kämpar hon med förberedelserna inför presentationen hon ska hålla nästa dag för presumtiva nya arbetsgivare. Men de sociala koderna är svårtolkade, rent av obegripliga för henne och hon räds det värsta: att hennes handläggare Barbro i missriktad välvilja ska förtidspensionera henne. Helt emot Annikas vilja och förmåga.
I ”Livet kom så plötsligt” ifrågasätts sociala koder, ritualer och normalitet
– Det är absolut ingen diagnosföreställning, men man kan säga att det handlar om aspberger, även om det inte skrivs ut i pjästexten, säger Petra Brylander.
Hon är utbildad skådespelare och har arbetat fram pjäsen tillsammans med dess författare Klas Abrahamsson som också har regisserat föreställningen. För Uppsalapubliken är han kanske mest känd för pjäsen ”Min vän fascisten” som spelades här 2013.
Petra Brylander spelade just ”Livet kom så plötsligt” på Malmö stadsteater när hon fick frågan om hon ville bli teaterchef där 2007. Men hon fortsatte spela monologen även efter sedan hon blev chef och det blev sammanlagt två säsonger på Malmöscenen. Nu ska hon spela den några gånger i vår på Uppsala stadsteaters lilla scen.
”Annikas självdistans och självinsikt är möjligen inte helt realistisk, men det här är teater med budskap. Angeläget, lätt galghumoristiskt och – faktiskt – värmande i sitt stilla patos” skrev Skånska Dagbladet vid premiären i Malmö.
– Teaterchef är egentligen inget yrke, mitt yrke är skådespelarens. För mig går det bra att kombinera de båda rollerna, säger Petra Brylander.
Onsdag 22 februari är det Uppsalapremiär för ”Livet kom så plötsligt”.