Teaterbesökarna en trogen publik
Svenskarna är trogna teaterbesökare. Varken finanskris eller oro för framtiden kan hålla teaterpubliken borta. Åtminstone inte ännu. Det visar den senaste undersökningen om scenkonstens publik och dess vanor som presenterades under scenkonstens branschdagar som inleddes i går på Uppsala konsert och kongress.
Rudolf Antoni från SOM-institutet presenterade för fjärde året i rad undersökningen om scenkonstens publik och dess vanor när scenkonstens branschdagar inleddes på Uppsala konsert och kongress.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
- Äntligen har kulturpolitik blivit den angelägenhet som många vill att den ska vara. Även de politiska partierna har engagerats och debatterat och kulturen kommer att bli en valfråga, sa Eva Swartz Grimialdi som också påpekade att digitaliseringen, med dess problem och möjligheter kommer att bli en allt viktigare faktor inom kulturbranschen i framtiden.
För fjärde året i rad presenterade sedan Rudolf Antoni, representant från SOM-institutet vid Göteborgs universitet, resultatet av årets undersökning om "Scenkonstens publik och dess vanor". Årets undersökning gjordes i slutet av 2008 och i början av 2009, det vill säga under den perioden då finanskrisens inledningsfas svepte fram över landet. Rudolf Antoni kunde i sin presentation dock se att den finansiella krisen ännu inte haft någon nämnvärd effekt på svenskarnas teaterbesök. Men han pekade samtidigt på att krisens effekter inte tillfullo blivit kännbara och att det till nästa år kan komma att se annorlunda ut.
3000 svenskar i spridda åldrar deltog i undersökningen. Totalt sett är det 42 procent av befolkningen som går på teater en gång om året. Det är fler än vad som går på fotboll och ishockey sammanlagt.
Musikalerna var den stora vinnaren under 2008 och undersökningen visade att miljöpartister och folkpartister går mest på teater medan socialdemokrater är de som gör det minst. Inte helt oväntat bekräftade utredningen en hel del fördomar om hur geografisk och social tillhörighet påverkar våra vanor. Smålänningarna gillar enligt undersökningen fars mest och stockholmarna är de som allra helst ser modern teater. Utbildning och karriär påverkar också vanorna och kvinnor tenderar att besöka teatern mer ofta än män.
- Teaterbesökarna är en väldigt aktiv samhällsgrupp som umgås mer med vänner, är mer ute på internet, reser oftare utomlands, idkar mer friluftsliv, ser mer konstutställningar. Men de dricker också mer vin och sprit, meddelade Rudolf Antoni de 200 representanterna från musik, teater och dansinrättningar runt om i landet.
Att teaterbesök är en av våra mest stabila vanor har SOM-institutet kunnat visa i tidigare års mätningar. Rudolf Antoni lyfte nu också fram den betydelse kulturen har för människors välmående.
- De som har ett aktivt kulturliv är mer nöjda med livet och hänger också samman med hur tolerant man är i massa olika frågor. Också hälsotillståndet bland de aktiva kulturutövarna är överlag bättre än hos resten av befolkningen.
SOM-institutet har studerat vanorna bland scenkonstpubliken under 20 års tid. En av få förändringar som märks i 2008 års mätning är att skillnaden mellan högutbildade och lågutbildade, samt mellan akademiker och arbetare aldrig varit mindre. Det innebär dessvärre inte att de som traditionellt går lite på teater nu går mer, utan snarare tvärtom att akademiker som över tid varit de mest frekventa teaterbesökarna nu går allt mindre på teater.
Dagen avslutades i samma ände som den inleddes. Kulturutredningen stod åter i fokus då en debatt hölls mellan representanter för kulturlivet och politiska instanser, där bland andra Linus Tunström från Uppsala stadsteater och Cecilia Wikström riksdagsledamot för Folkpartiet fanns med i panelen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!