Symposium och konsert om sorg och tröst

Skådespelaren Stina Ekblad medverkar i symposiet Trösten tunna skimmer i Uppsalas Konserthus på torsdag 1 november. På kvällen framför Uppsala Akademiska Kammarkör med solister och orkester två sorgsna kompositioner av Fauré och Bach, som bland annat diskuterats under symposiet.

Stefan Parkman repeterar inför konserten med Uppsala Akademiska Kammarkör, kammarorkestern och solister i Uppsala konserthus.

Stefan Parkman repeterar inför konserten med Uppsala Akademiska Kammarkör, kammarorkestern och solister i Uppsala konserthus.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Kultur och Nöje2007-10-31 16:20
När den franske tonsättaren Gabriel Fauré skrev sitt meditativa Requiem 1888, hade han i tankarna kör, sångsolister och en nedtonad, djup orkesterklang. Men så har stycket inte alltid framförts.
- Nu gör vi det i Faurés anda med en synnerligen låg och dämpad orkester utan violiner. Viola, cello och kontrabas kontrasterar mot Nils Erik Sparfs violinsolon och harpans förtröstansfullt ljusa klanger. Jag är osäker på om stycket någonsin har uppförts i Uppsala på detta sätt, säger professor Stefan Parkman från Uppsala universitets Körcentrum, som arrangerar symposiet

Han leder i konserten Uppsala Akademiska Kammarkör, UAK, och orkestern, som består av musiker från Uppsala Kammarorkester. Sångsolister är Uppsalaboende operasångarna Karin Ingebäck, och Anders Larsson samt Ivonne Fuchs från Radiokören.
Konserten, som arrangeras av Uppsala Konsert&Kongress i samarbete med Körcentrum, består av två delar. Dels Faurés Requiem, dels Bachs Actus tragicus, eller Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit.
- I Bachs Actus tragicus omger begravningsmusik livsbejakande lovsång. Instrumenten är orgel, cello, två blockflöjter och två viola da gamba. Faurés Requiem är dramatiskt och nog den vackraste musik man kan tänka sig - och just därför ett trösterikt verk, säger Stefan Parkman.

Tröstens tunna skimmer är rubrik för konserten, men också för symposiet. Uppsalaprästen och poeten Lars Björklund, kaplan vid Sigtunastiftelsen, har formulerat rubriken. Han talar under symposiet om ordens förmåga - och oförmåga - att ge tröst i sorgen, och läser några av sina dikter.
- Dikten kan bära i det svåra. Men jag skall också att reflektera en del kring den ordlösa trösten, säger han.
Skådespelaren Stina Ekblad kommer också att läsa dikt och berätta om erfarenheter av sorg och tröst.
Om de båda sorgestyckena talar forskningschefen vid internationella Bachakademien i Stuttgart, Dr Norbert Bolin. Han berättar om den lutheranska respektive den katolska traditionen, där Bach med sin musik representerar lutheranerna och Fauré katolikerna.
Konstvetaren Thomas Hård af Segerstad, Uppsala universitet, tar upp bildens betydelse för sörjande och tröst under rubriken I beröringens milda sken.

Symposiet pågår klockan 13-17, konserten ges klockan 22, båda i Konserthuset 1 november.

Filmer och utställningar
Uppsala International Sacred Music Festival innehåller mer än konserter, symposier och musikverkstäder. Flera utställningar visas i Konserthuset under festivalens fyra dagar, bland annat Gud har 99 namn och The Book, fotoutställning om gamla testamentet.
Under fredagen och lördagen visas filmerna Awake my soul, om Sacred Harp Singing, och Sufi Soul, om sufistiskt musik från olika delar av världen i Konserthuset. Fri entré.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!