Svenskar tolkar klassiker

Uppsala-baserade Machine Games består bland annat av avhoppare från Starbreeze (The Chronicles of Riddick). Med Wolfenstein: The New Order gör studion sin debut.

Wolfenstein: The New Order

Wolfenstein: The New Order

Foto: spelbild

Kultur och Nöje2013-09-16 07:47

Wolfenstein är en spelserie vars rötter går tillbaka till tidigt åttiotal men som fick sitt genombrott först 1992, med Wolfenstein 3D. Det spelet räknas som en av föregångarna till dagens moderna actionspel, och har därför fått en kultstämpel genom åren.

Nu har det blivit dags för Machine Games att tolka serien. Jens Matthies är en av dem som startade upp spelstudion för snart fyra år sedan och han förklarar att det känns något märkligt att arbeta med en serie som man har vuxit upp med.
– Det fanns inte några 3D-spel eller liknande när jag växte upp. Sedan kom Wolfenstein 3D där någon lyckades göra det, och den känslan var otrolig. När vi började arbeta med Bethesda, utgivaren som äger rättigheterna till Wolfenstein, frågade vi direkt om det var någon som jobbade med serien. Det är en barndomsdröm som går i uppfyllelse, säger Jens Matthies.

Även om Machine Games säger sig ha hämtat mycket av inspirationen från just Wolfenstein 3 är det svårt att se likheterna i speldesignen. Där originalet hade en öppen struktur, med labyrintliknande nivåer är det tydligt att Wolfenstein: The New Order i stället tar avstamp i dagens actiongenre. Precis som i de flesta stora actionspel rör det sig om en förhållandevis linjär bandesign, och den drygt fyrtio minuter långa demoversionen som Machine Games låter oss testa på bjuder på flera moment där förutbestämda händelser sker. Känslan är att Wolfenstein: The New Order inte tillför tillräckligt mycket nytt, även om spelmekaniken är välgjord.

Men Jens Matthies är övertygad om att slutproduktionen kommer att överraska. Han nämner bland annat att man satsar på en friare design än vad många andra actionspel har, där det kommer att finnas möjlighet att utforska miljöerna.
– Det är viktigt med mycket variation och vi vill att spelaren ska tänka ”vad händer här” när en ny sekvens spelas upp. Om vi tycker något på förhand verkar roligt ser vi även till att försöka få med det i spelet, säger han.

Eftersom teamet består av många avhoppare från Starbreeze kommer mycket inspiration från deras titlar.
– Vi har lärt oss mycket från den tiden och det hoppas jag kommer att märkas i Wolfenstein: The New Order. Man hinner ju göra väldigt mycket misstag genom åren, säger Jens Matthies.

Machine Games

Machine Games grundades 2009, främst av avhoppare från Starbreeze. “Wolfenstein: The New Order” är deras debut och är planerat att släppas under nästa år till PC, Playstation 3, Playstation 4, Xbox 360 och Xbox On

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!