Svenska framgångar i spelvärlden
I höst är det dags för svensk revansch i spelvärlden. För några år sedan var spelbolagen Massive och Avalanche uträknade eller i konkurs. Nu kommer de med spel som förväntas bli storsäljare och som ytterligare riktar världens blickar mot det svenska spelundret.- Det är en revansch, säger Martin Walfisz på Massive.
Just cause 2 kommer i butikerna lagom till julhandeln.
Foto: Avalanche
Just nu är Massive Entertainment i Malmö i slutskedet av sitt jätteprojekt World in conflict. Det är onlinespel där strategi blandas med action. Företaget har ett 100-tal anställda och siktar på att vara minst 300 inom några år. Det är en skarp kontrast mot bolagets tillvaro för några år sedan.
1997 släppte Massive sitt spel Ground control. Spelet var mycket omtalat och Massives grundare Martin Walfisz var svensk spelindustris guldgosse under några år.
Spelet, som gjordes i olika versioner under flera år, fick bra recensioner men sålde dåligt. Sedan brast it-bubblan och drömmen om att skapa en svensk speljätte sjönk med den. Walfisz fick avskeda en stor del av personalen och under några år ägna sig åt att göra diverse småproduktioner på uppdrag.
För fem år sedan bestämde han sig för att sälja sitt bolag till spelförlaget Vivendi, samma förlag som äger fenomenet World of warcraft.
- Det var det smartaste jag gjort. Jag fattade att vi inte skulle ha råd att själva göra de stora titlar jag drömde om, men att det skulle bli så här bra hade jag aldrig vågat drömma om, säger han.
Tack vare World of warcraft är Vivendi ett rikt förlag och har inga problem att investera i dyra produktioner.
- Framför allt har de tålamod. Vi får jobba tills vi är klara helt enkelt.
Att många tror att World in conflict ska bli en storsäljare beror inte bara på att spelet verkar bli bra, utan även på att det är Vivendis storsatsning till julhandeln.
Ungefär samtidigt som World in conflict släppts lär ytterligare en svensk storproduktion nå butikerna. Det är Stockholmsföretaget Avalanche som släpper sitt Just cause 2. Om Martin Walfisz och Massive var nere för räkning för några år sedan, så var Avalanche utslaget.
Avalanche ägs av Christofer Sundberg och bröder Linus och Viktor Blomberg. Deras första spelutvecklingsföretag gick i konkurs för bara fyra år sedan. De bestämde sig för att starta om direkt och nu har de 100 anställda och arbetar bara med spelprojekt som omsätter mellan 150 och 200 miljoner. Till skillnad mot Massive äger de inte sina egna spelidéer.
- Vår affärsidé är att hitta på nya spel och sälja dem till större förlag. Sedan utvecklar vi spelen och får betalt för det. Vi är bra på att hitta på och göra spelen, inte att marknadsföra och sälja dem, säger Sundberg.
Alla tre bolagen ser ljust på framtiden, men det finns ett stort problem:
- Det är väldigt svårt att få tag i spelutvecklare med erfarenhet. Vi får tacka nej till produktioner för att vi inte har tillräckligt mycket personal, säger Johan Kristiansson på Starbreeze.
Överraskande nog är det Massive i Malmö som verkar ha minst problem med rekryteringen. Kanske beror det på Walfisz grandiosa ambitioner?
- Spelbranschen är som Hollywood. Visst behövs det mindre filmerna, men branschen behöver också blockbusters som drar storpublik. Det är vad jag vill jobba med, spelvärldens blockbusters.
Guldgossen är tillbaka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!