Svensk scenkonst blickar inÄt och framÄt
Under Teaterbiennalen i Ărebro har mĂ„nga tillfĂ€llen givits för scenkonstnĂ€rerna att blicka inĂ„t, mot den egna konstnĂ€rliga verksamheten. Biennalen avslutades under söndagen med en fiktiv rĂ€ttegĂ„ng om mordet pĂ„ den konstnĂ€rliga teatern. Ăr den död och finns i sĂ„ fall nĂ„gon skyldig?
Den allra första avhandlingen i Àmnet har blivit klar i dagarna. Författare Àr Kent Sjöström, som annars Àr pedagog vid Teaterhögskolan i Malmö. Han har valt att skriva avhandlingen som en bok som skÄdespelare, teaterstudenter och andra intresserade kan lÀsa. Metodbeskrivningen har han lagt som ett appendix sist i boken, för att öka lÀsbarheten.
- Vi gestaltar mÀnniskor pÄ scenen utifrÄn teorier om vad mÀnniskan Àr. Har man ett sprÄk för vad man gör pÄ scenen blir ocksÄ gestaltningen bÀttre, sa bland annat Barbro Smeds, dramatiker, regissör, med mera, samt paneldeltagare.
SkÄdespelaren Maria Johansson hÄller just nu pÄ med ett forskningsprojekt vid Teaterhögskolan i Stockholm.
- Jag samtalar med skÄdespelare som alla har minst 20 Ärs erfarenhet av yrket. MÄlsÀttningen Àr att fÄ deras egna berÀttelser om hur de hanterar sitt skÄdespeleri och vad de tÀnker om det.
Biennalens sjÀlva slutdiskussion pÄ söndagseftermiddagen handlade om Den konstnÀrliga teaterns eventuella död, och vem som i sÄ fall var skyldig till mordet. Begreppet myntades av Konstantin Stanislavskij runt förra sekelskiftet. DÄ som nu handlar det om att konstnÀrlig teater Àr en motkraft mot stelnade teatertraditioner. En ensemble söker en ny publik med en repertoar som Àr sammansatt utifrÄn en helhetssyn och ensemblemedlemmarnas ideologiska engagemang. Det hela var konstruerat som en rÀttegÄng Är 2012 med Lars Edström som domare, Staffan Olzon (tidigare bland annat chef för Upsala stadsteater) som Äklagare och Stefan Moberg som försvarare, som alltsÄ hÀvdade att begreppet fortfarande lever. Som hinder eller "brottslingar" fanns pÄ anklagades bÀnk sÄvÀl marknadskrafter, politikernas krav pÄ vad som ska spelas och lönsamhet, publikens förmodade krav pÄ underhÄllning och försÀmrade ekonomiska villkor för teaterarbetare.
Bland andra var Stefan Böhm kallad som försvararens vittne. Med mÄngÄrig erfarenhet av konstnÀrligt ledarskap frÄn sÄvÀl en av de konstnÀrliga teatrarnas spjutspetsar pÄ frÀmst sjuttiotalet, Fria Pro, som en institutionsteater, Upsala stadsteater, hÀvdade han med kraft att den konstnÀrliga teatern lever vidare in i nÀsta decennium.
- FrÄgan Àr egentligen fel stÀlld. Det handlar egentligen aldrig om A-kassa eller andra omstÀndigheter nÀr det gÀller att skapa konstnÀrlig teater, det handlar om hur man förhÄller sig till sin samtid, sa Stefan Böhm.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!