Svensk reggae övertygade
RECENSION. Den nya svenska reggaemusiken visade sin bredd och kvalitet i reggaefestivalens tältscen på fredagen, rapporterar Stefan Warnqvist.
Million Stylez, alias Kenshin Iryo, från Stockholm gjorde succé utan dess like. Tältet var fyllt till bristningsgränsen och utanför stod ytterligare några hundra som ville komma in. Smakproven från kommande debutalbumet From A Far var en unik blandning av modern rootsreggae och experimentell dancehall, med inslag av hip hop och pop. Som frontman var Iryo karismatisk och publikens entusiasm var helt sanslös.
Oskar Franzén har tidigare hunnit spela med artister som Stakka Bo och Svenska Akademien, men debuterade i eget namn först i år. Dancehall och hip hop möttes i hans musik, och de svenska texterna gav en personlig prägel till anrättningen. Låtarna från det nyligen utgivna albumet Den här går ut till alla kom till sin rätt bättre live, men Franzén själv hade lite svårt att få igång publiken.
Niomannagruppen Roots Circus från Stockholm bjöd på poppig rootsreggae med tankvärda texter. Med låtar som If you love someone från det självbetitlade debutalbumet och aktuella singeln Milky way ökade deras beundrarskara kraftigt. Sångerskan Linda Glad sjöng klockrent men gav ett lite bortkommet intryck mellan låtarna. Med mer scenrutin kommer dock Roots Circus bli svårstoppade framöver.
På eftermiddagen tog Daniel Asher & Jah Covenant Band plats på scenen. Deras melodiska rootsreggae var av god klass och Asher en frontman utöver det vanliga. Bitvis kändes gruppen som lite lättviktiga men deras energi gick inte att ta miste på.
På det hela taget visade artisterna på tältscenen under fredagen att framtiden för svensk reggaemusik är ljus.




MILLION STYLEZ



OSKAR FRANZÉN




ROOTS CIRCUS



DANIEL ASHER & JAH COVENANT BAND
Tältscenen, reggaefestivalen, Uppsala, fredag
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!