Svensk premiär på Uppsalascenen

En ung kvinna säljer sig till djävulen, eller snarare till en manager, i höstens första premiär på Uppsala stadsteaters stora scen. Frank Wedekinds pjäs Franziska, skriven 1912, har svensk premiär på lördag.

Franziska ska ges på Stora scenen på Uppsala Stadsteater och regissören Carolina Frände testar en sprucken spegel från rekvisitan i dialog med dramaturgen Joakim Stenshäll.

Franziska ska ges på Stora scenen på Uppsala Stadsteater och regissören Carolina Frände testar en sprucken spegel från rekvisitan i dialog med dramaturgen Joakim Stenshäll.

Foto: Hans E Ericsson

Kultur och Nöje2007-09-24 00:01
Vilken frihet har egentligen en kvinna? Franziska gör en överenskommelse med en manager för att förverkliga sin dröm om ett genombrott som artist. Om hon lyckas lovar hon managern att bli hans slavinna och älskarinna för resten av livet.
- Det lär ska finnas mycket av Frank Wedekind hos pjäsens huvudperson, Franziska. Han levde som heterosexuell, men hade könsrollsöverskridande tendenser i sitt skrivande, säger Carolina Frände, som är föreställningens regissör och som också har ett starkt intresse för genusfrågor och feminism.

Pjäsens författare, Frank Wedekind (1864 - 1918), hör till de nästan glömda tyska klassikerna. Visserligen spelas hans pjäs Lulu då och då men få känner till honom. Under sin livstid var han en skandalomsusad kändis, ständigt hotad av censuren och omvittnat karismatisk när han själv stod på scenen. I sina pjäser ville han pressa in allt, politik, kärlek, filosofi, musik, vers och prosa om vartannat.
- Wedekind var en satiriker och skrev pjäsen som en slags kommentar till Goethes Faust. Han hatade också Ibsen och naturalistisk teater. Franziska är en sorts kvinnlig Fausthistoria men den slutar inte som förlagan, berättar Joakim Stenshäll som är dramaturg.
Han har översatt Franziska och bearbetat den tillsammans med Carolina Frände. De beskriver föreställningen som en sorts montage, men trogen "råversionen".

- Wedekind kallade pjäsen mysteriespel i fem akter och den innehåller allt möjligt. Han var inspirerad av cirkus och kabaré. Det är ett drama som vänds till fars och plötsligt blir komedi och ibland är det ett sångspel också. Pjäsen är sprängfull av stoff och erfarenheter och jag och Carolina har dessutom vävt in ytterligare material, säger Joakim Stenshäll.
Titelrollen spelas av Linda Lönnerfeldt, som är född och uppvuxen i Uppsala. Carolina Frände har arbetat tillsammans med henne på Göteborgs stadsteater.
Göran Engman spelar managern och i övriga roller finns Emil Almén, Josefin Ankarberg, Viveca Dahlén, Anna Lyons, Fredrik Meyer, Aksel Morisse och Crister Olsson. Ensemblen spelar inte bara flera roller var utan också instrument som elbas, ukulele, gitarr och piano under ledning av Fredrik Meyer, som också arrangerat musiken.
- Det skapar en mycket speciell energi att skådespelarna även står för musiken. Det blir en levande, lite operfekt estetik som är väl överensstämmande med Frank Wedekinds dramatik, säger Carolina Frände.
Hon vill också gärna exprimentera lite med publikens roll i föreställningen. Den kan räkna med allsång och att få dansa.
- Men skådespelarna är den kreativa motorn i Franziska. Jag har ställt mig frågan hur man kan gestalta på scenen det man inte ser i texten, säger Carolina Frände.

Personligt
Carolina Frände
Yrke: regissör, prorektor på Teaterhögskolan
Född: 1973 i Uppsala och uppvuxen i Tranemo. Gick teater regiutbildningen på DI 1996-99.
Bor: på Söder, sambo med skådespelaren Hugo Emretsson.
Tidigare uppsättningar i Uppsala: En tid i helvetet, Kurvan, Fröken Julie.
Har även regisserat på Göteborgs stadsteater, Stockholms stadsteater och Dramaten, varit konstnärlig ledare för Unga Riks.

Personligt
Joakim Stenshäll
Yrke: dramaturg och översättare, doktorand vid Teaterhögskolan i Stockholm
Född och uppvuxen i Karlskrona, bor i Johanneshov, Stockholm
Gift med Lotta Östlin Stenshäll, skådespelerska, en 10-årig dotter.
Arbetat på bland annat Folkteatern i Gävleborg, Västerbottensteatern, Älvsborgsteatern och Unga riks/Riksteatern.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!