– Om teatern ska överleva i det här landet så måste den förnyas annars kan den lika gärna lägga ner.
Det är en replik i Teater Blancas nya pjäs "Måsen", som just nu repeteras för fullt. Men det kunde lika gärna vara en programförklaring på hela Teater Blancas arbete i vidare bemärkelse. I alla fall är det den känsla jag får då jag träffar och pratar med ensemblen som i dagarna lägger sista handen på sin produktion.
På fredag är det nämligen dags för premiär på Tjechovs klassiska pjäs efter mer än ett års arbete. Något som den sjutton personer starka ensemblen med all tydlighet ser fram emot, inte minst Petra Svensson, som spelar husa i föreställningen.
Vad skulle du säga att pjäsen handlar om?
– Det handlar om svek och kärlek där allt utspelar sig på ett gods i Ryssland i slutet av 1800-talet.
– Teman som självupptagenhet liksom samtal om konst och teater finns också med i pjäsen. Men framför handlar det om maktstrukturer som vi velat belysa, lägger pjäsens regissör tillika Teater Blancas konstnärliga ledare Magnus Dahlerus till.
Det har man valt att iscensätta genom filmatiserade och upplästa citat ur den välkända feministen Simone de Beauvoirs "Det andra könet".
– Vi har alltid haft ett slags feministiskt perspektiv, säger Dahlerus.
– Det är särskilt viktigt när man arbetar med äldre text, förtydligar Blancas musikaliska ledare Chatarina Oldermark.
Att "Måsen" inte varit lätt att tampas med är tydligt. Den är inte bara Teater Blancas största produktionen sedan starten 1999, den ska också bli långfilm med premiär senare i år. Dessutom skiljer den sig från tidigare produktioner genom sin stora textmängd.
– Vi gör det svårt för oss, vi vill utvecklas och inte leva på gamla meriter. Det vi gör ska vara betydelsefullt, säger Magnus Dahlerus med emfas.
Och att det finns fler som brinner av engagemang blir tydligt också i Ester Rundström alla ifrågasättande och precisa kommentarer under samtalets gång. Huvudrollen som Nina är hennes första roll någonsin. Något som inte tycks oroa henne.
– Nej, jag kan min roll. Jag är inte ett dugg nervös. Att spela känslor är lätt men alla repliker är svåra att komma ihåg.
Alla i ensemblen är dock inte fullt så coola som Ester Rundström, även om rutin gör sitt till.
– Jag var rädd att göra fel då jag började på Teater Blanca men jag fick så mycket stöttande att det bara sa klick, säger skådespelaren Lotta Hulth.