Susanne Sigroth-Lambe om årets filmer

Foto:

Kultur och Nöje2006-12-29 00:01
Årets mest sevärda filmer är alla bärare av goda, fascinerande och välfotograferade berättelser om konventioner, mänskliga dilemman och försoning, samt förstås kärlek.
Januari inleddes med en vackert filmad version av Jane Austens 1800-talsroman Stolthet och fördom. Systrarna Bennets kjolfållar är här visserligen naturligt leriga och det brittiska pastorala landskapet tycks mest försänkt i kontursuddande dimma, men Keira Knightley gnistrar i en av årets bästa kvinnoporträtt som den näst äldsta av systrarna. Skönheten och friskheten i behandlingen av det nästan 200 år gamla stoffet berör.
Berörande och allmängiltig är Ang Lees kärleksdrama Brokeback Mountain. Där blir två cowboys hopplöst och passionerat förälskade och tvingas hantera sin känslor i en tillvaro omgärdad av konventioner.

Den dokumentärt färgade Capote ställer intressanta frågor om förhållandet mellan fantasi, verklighet och författarens rätt till dokumentärt material. Filmen handlar om tillkomsten av den stilbildande dokuromanen Med kallt blod. Philip Seymor Hoffman gjorde förmodligen sitt livs prestation i titelrollen och fick en välförtjänt Oscar för den.
Den poetiska och berörande berättelsen i Babel vindlar mellan flera kontinenter och kulturer. Sorgesamt berättas om vad bristen på kommunikation kan leda till. Den är en av årets absolut mest sevärda filmer.
Dit hör också den tyska De andras liv, en sensationell långfilmsdebut av regissören Florian Henckel von Donnersmarck, som också skrivit manus. Berättelsen är briljant och lysande gestaltad. Ulrich Mühes porträtt av en plikttrogen Stasipolis som krackelerar då livsföringen hos de intellektuella han ska bevaka når in i honom är minnesvärt. Oscarsvarning för bästa utländska film!

Årets mest-spännande-trots att-man vet-hur-det-ska-gå är Paul Greengrass dramadokumentär United 93. Här blir påtagligt att vem som helst av oss kunde drabbats av händelserna 11 september 2001.
Årets mesta kostymfilm är den bildmässigt fantastiska Marie Antoinette. Årets komedi är den lilla indiefilmen Little miss sunshine, kanske mest för att den tänjer sympatiskt på begreppet dysfunktionalitet.
Årets musikfilm är den sydafrikanska filmatiseringen av operan Carmen, insjungen på Xsosa, ett av landets elva språk. Den får en särskild glöd av kulturell korsbefruktning.
Pedro Almodóvar åstadkom årets kvinnofilm med Att återvända. Ingen kan gestalta kvinnlig styrka i en absurd värld som han.



De andras liv
Regi: Florian Henckel von Donnersmarck

Babel
Regi: Alejandro Gonzalez Iñárritu

Brokeback Mountain
Regi: Ang Lee

Capote
Regi: Bennet Miller

Stolthet och fördom
Regi: Joe Wright
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!