Succéboken blev en teatermonolog
Karin Thunbergs succébok En dag ska jag berätta om mamma har blivit teater, en monolog om familjehemligheter och om en hemmafru som tvingades lägga band på sin längtan. På torsdag har pjäsen urpremiär i Uppsala med Tytte Johnsson på scen.
Författaren Karin Thunberg och skådespelaren Tytte Johnsson tillhör samma kvinnogeneration. Nu har de skapat en föreställning baserad på Thunbergs succéroman, en kärleksfull försoning med alla de husmödrar som städade, lagade mat och teg i det tysta.
Foto: Staffan Claesson
En av dem som berördes djupt av boken var skådespelaren Tytte Johnsson vid Uppsala Stadsteater. När hon gick upp till teaterchefen Linus Tunström och föreslog att berättelsen skulle omvandlas till en teaterpjäs, gav han klartecken på stående fot.
- Det är så en konstnärlig ledare ska agera. Det märks att han litar på sina medarbetare, säger Tytte Johnsson.
Johan Huldt kopplades in som regissör och Karin Thunberg tog sig an uppgiften att skapa en teatermonolog baserad på boken. Hon skrev direkt för Tytte Johnsson och såg henne framför sig medan hon författade.
- Jag är journalist och författare i grunden och van vid att se mina ord i tryck. Därför blir det magiskt för mig när jag i stället får se min text gestaltas av en skådespelare. Orden förvandlas till något mycket mer när jag hör Tytte framföra dem, säger Karin Thunberg.
Tytte Johnsson spelar dottern som återvänder till sin barndomsö för att försöka förstå sin egen mamma, hur hennes liv såg ut och vad hennes särpräglade beteende berodde på. Dottern gräver i hemligheter som ingen tidigare har velat tala om och hon gör samtidigt en inre resa som leder till djupare insikter om henne själv.
- Hon plockar upp skärvor ur sitt förflutna och sätter samman dem en efter en för att kunna se helheten, ungefär som när man lagar en krossad vas, förklarar Tytte Johnsson.
Mer detaljerat än så vill inte hon och Karin Thunberg beskriva pjäsens innehåll. De menar att det kan vara en fördel att inte känna till allt för mycket i förväg. Samtidigt är de naturligtvis medvetna om att många redan har läst Karin Thunbergs bok.
- Självklart får man ha läst boken innan. En monolog är något helt annat än en roman. Jag hoppas att de som känner igen historien inte blir besvikna, säger Karin Thunberg.
Hon beskriver boken som en kärleksförklaring till modern, ett sätt att försöka förstå snarare än att göra upp med det som har gjort ont. Efter att ha ägnat en stor del av sitt liv åt att ta avstånd från sin egen mammas sätt att leva kan hon nu, med ålderns rätt, sätta in hennes beteende i ett större sammanhang.
- Mamma knöt ett förkläde runt sin egen längtan. Hon blev hemmafru på en skärgårdsö i stället för att dra nytta av sin utbildning, ta för sig av livet och tjäna egna pengar, förklarar hon.
- Min mamma tillhörde samma generation, konstaterar Tytte Johnsson. Det är en del av den svenska kvinnohistorien som det sällan skrivs om. 1950-talets hemmafruar håller på att glömmas bort.
Båda beskriver i stället hur de vände sig till sina fäder i barndomen, i sitt sökande efter förebilder. Deras mammors hushållssysslor var helt ointressanta.
- Vi var den första generationen kvinnor som bröt mönstret. Vi ville inte bli som våra mödrar. Vi ville göra allt det som våra pappor gjorde. Därför satte vi dem på en piedestal. Vi blev pappas flickor. I efterhand förstår jag att jag har varit orättvis mot mamma, säger Karin Thunberg.
Hon är övertygad om att många kommer att känna igen sig i pjäsen En dag ska jag berätta om mamma.
- Nästan alla bär på familjehemligheter. Om man börjar prata om dem så vinner man mycket. Man kommer över många rädslor. Den här monologen är en försoningsakt med 50-talets hemmafruar och mödrar. När den har premiär hoppas jag att de sitter där uppe i sina förkläden, tittar ner på oss och ler, äsger Karin Thunberg.
En dag ska jag berätta om mamma har premiär i Salongen på Uppsala Stadsteater och spelas t o m 25 april.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!