Succé för Uppsalaregissör i pandemidrabbat Brasilien

Brasilien är hårt drabbat av pandemin, men det hindrar inte regissören Bim de Verider att sätta upp pjäsen Medealand.

Medealand av Sara Stridsberg spelas i Brasilien genom en digital direktsändning där skådespelarna befinner sig i Brasilien, Frankrike och Sverige.

Medealand av Sara Stridsberg spelas i Brasilien genom en digital direktsändning där skådespelarna befinner sig i Brasilien, Frankrike och Sverige.

Foto: Joao Caldas

Kultur och Nöje2021-06-04 14:02

Sara Stridsbergs pjäs Medealand är populär i Brasilien. Uppsättningen, som skulle haft premiär redan förra året, är fullbokad. Trots att Brasilien är hårt drabbat av pandemin har regissören Bim de Verdier från Uppsala valt att sätta upp pjäsen, som sänds genom en digital direktsändning där skådespelarna befinner sig i tre olika länder: Brasilien, Frankrike och Sverige.

Bland kritiker har pjäsen fått fina recensioner – en superproduktion, skriver dramatikern och kritikern Márcio Auiles. 

– Det är fullsatt varje dag. Vi har väntelistor, eftersom det är ett begränsat antal platser, säger Bim de Verdier.

Medealand bygger på Euripides tragedi Medea. Sara Stridsberg vill visa hur oresonlig farlig som den avvisats i kärleken och av samhället kan bli. Intrigen är tidlös. Sara Stridsbergs pjäs utspelar sig i vår samtid.

Uppsättningen ska ses som en motståndshandling mot nedskärningar och politisk kris, där landets president Jair Bolsonaro viftar bort covid-19 som en förkylning. Bim de Verdier säger att pjäsen fungerar som en röst i dialog med den kritiska situationen landet genomgår. 

– Brasilien är ett land i kris där kultur inte fått något utrymme, regimen ser istället kultur som ett hot. Publiken läser in samtiden i pjäsen. Vad är det vi gör med världen? Vad är det vi gör med barn och ursprungsbefolkningen? Medealand är en extrem berättelse som beskriver känsliga människor, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!