Su-En inviger Kulturnatten

Årets kulturnatt får en mäktig inledning. Under invigningen på S:t Eriks torg, mitt i centrala Uppsala, ska kranbilar, hjullastare och skärbrännare dåna in och vända upp och ned på invanda föreställningar om hur en dansuppvisning kan se ut.

bildtext: organism. Su-En, Susanna Åkerlund, illustrerar gärna människans samhörighet med det organiska livet i sin konst. Men på lördag är det relationen människa­maskin som avhandlas medelst skärbrännare, kranbilar ­ och dans.

bildtext: organism. Su-En, Susanna Åkerlund, illustrerar gärna människans samhörighet med det organiska livet i sin konst. Men på lördag är det relationen människa­maskin som avhandlas medelst skärbrännare, kranbilar ­ och dans.

Foto: Henriette Lykke

Kultur och Nöje2005-09-09 00:00
Bakom projektet står dansaren och koreografen Su-En som sedan flera år tillbaka har ett fruktsamt samarbete med Skrotcentralen i Uppsala.
-Det blir en dundrande storslagen öppning på Kulturnatten. Nio dansare deltar och maskinerna är megastjärnor med en egen koreografi. Förarna från Skrotcentralen är också stora artister, förklarar hon.

Su-En ägnar sig åt butoh, en modern japansk dans med rötter i såväl österländsk tradition som i nyare performancekonst. Hon är utbildad i Japan och sedan lång tid tillbaka butohns främste ambassadör i Sverige. Hennes skrotprojekt har fått titeln Scrap event.
­-När vi framförde ett scrap event i Boländerna förra året fick vi väldigt positiv respons. Publiken skrek, tjoade och förde liv. Det var pampigt med en hel del rock'n' roll-känsla, berättar hon.
Syftet med skrotföreställningen är delvis att skapa djup estetik av något som annars betraktas som ordinärt avfall, men också att illustrera samhörigheten mellan människa och maskin.
­-Människokroppen har mycket gemensamt med en maskin. Den är funktionell och behöver finjusteras och servas för att fungera bra. Samtidigt är maskiner större och hårdare än vi. Jag kan inte flytta på dem. Det finns något ouppnåeligt i det. Jag sporras av tanken att göra det omöjliga, förklarar Su-En.
Du har kämpat i flera år nu med att göra butohn känd i Sverige. Hur har det gått?
-Både bra och dåligt. Sverige är ett väldigt öppet samhälle där det är lätt att skapa dialog mellan olika sorters människor. I Japan hade jag aldrig kunnat springa in på en skrotcentral och lansera en sådan här idé. Men svenskarna är också mer rationella. Den filosofiska dimension som butohn rymmer finns mer naturligt i det japanska samhället.
Vad går den filosofin ut på?
­-Den handlar om människans samhörighet med det organiska livet. Vi är inte separerade från vår omgivning utan en del av den. Därför är det viktigt att vi tar hand om vår egen skit. Det är ett ekologiskt tänkande som ytterst handlar om att uppnå en balans i universum.
Vad gör du efter Kulturnatten?
­-Då åker jag till S:t Petersburg och Armeniens huvudstad Jerevan för att göra uppträdanden där. Det är viktigt att turnera utomlands och träffa kolleger.

Fotnot: Invigning av Kulturnattten, S:t Eriks torg, lördag kl 19
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!