Strindbergtolkning i cirkustält
- Att bara spela första delen känns oerhört oavslutat, säger han.
"Till Damaskus" handlar om Den okände, som också brukar ses som Strindbergs alter ego. Det är en intelligent och driven man som saknar lycka och harmoni. Pjäsen behandlar Den okändes väg mot nya insikter om livet. Vanligtvis spelas endast den första delen av pjäsen.
- I andra och tredje delen av pjäsen uppträder ett visst hopp. Alla funderingar han har i livet leder till en ny insikt som Den okände också tar ansvar för, säger Max Lundqvist.
Strindberg skrev första delen av "Till Damaskus" 1898. Det var tiden efter infernokrisen som präglade pjäsen. I stil påminner den om "Ett drömspel" som tillkom under samma period. Uruppförandet skedde på Dramaten i Stockholm år 1900. Den avslutande och sällan spelade delen av pjäsen skrevs 1904.
Max Lundqvist har valt att sätta upp "Till Damaskus" i ett cirkustält på en parkeringsplats vid det gamla fängelset på Långholmen i Stockholm. Under repetitionerna gör solen tältet feberhett och vinden susar i tältduken. Max Lundqvist vill ge publiken närkontakt med naturen.
- Strindberg tar verkligen nappatag med naturkrafterna. Jag vill ut till de fyra elementen. Det ska inte vara helt bekvämt att komma ut hit... Men vi har kaffe i pausen, lägger han till.
Teater Kaos bildades av Max Lundqvist 1990. Teatern saknar en fast scen. Anledningen är att varje pjäs som sätts upp ska söka sin unika miljö. Premiären för "Till Damaskus" sker den 20 augusti.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!