"Största tv-dramat sedan OS-finalen"
Här kom förklaringen till varför Melodifestivalen är Sverige mest sedda tv-program. Större tv-drama har vi inte haft sedan Sverige vann OS-finalen i ishockey, skriver Roger Berglund.
Foto:
Någonstans gror ändå känslan att de hade roligare än vi.. I sex veckor har festivalcirkusen varit på turné. Varje vecka har nya kommit till och nu samlades några av dem en sista gång för inslagsinspelningar med fantasifulla manus, repetitioner i dagar i en hjord av pressfolk och återkommande efterfester.
Och hur har vi haft det? Vi har sett en ganska rörig tävlingserie med fantastiskt många artister vi kunnat räkna ut på förhand, dueller i dussin och meningslösa mellanakter. Men vi har också fått se en programledare bli Petra Mede med svenska folket och några riktigt bra skrällar. Sannolikt var det ganska få som på förhand trott att Caroline af Ugglas och Malena Ernman skulle nämnas som favoriter inför finalen, eller ens gå dit.
Nu gjorde de åter två av kvällens starkaste framträdanden bland mycket som inte övertygande när det tävlades en andra och i vissa fall också en tredje gång. Men det fanns fler som var bra. Måns Zelmerlöw, närmast övertänd med en och annan skrikig ton i de högsta partierna, Alcazars pastelldiskotek och även Heat, de tonsäkra hårbollarna från Upplands Väsby.
På förhand trodde jag på Måns och Agnes, med Caroline och Malena som gardering. Efter elva framträdanden var det klart att jag hade ett tydligt fel: Agnes var inte på samma nivå av personlighet som de andra tre. Kanske var det just personligheten som till slut faktiskt fällde folkets avgörande.
Nu gjorde dock först den utskällda internationella juryn entré på allvar med den tidigare totalvinnaren Marija Servifovic från Serbien som poängrabblare. Inte riktigt lätt att veta vad den internationella nymodigheten tillför, bortsett från tanken - tänk om de satt men facit när de gav Sarah Dawn Finer första tolva, något vi förstås aldrig får veta.
Dramatiken minskade inte när tior och tolvor spreds närmast över hela startfältet när ståup-Sverige tog över finalen som juryrepresentanter. Poängspridningen sa något om hur jämn finalen trots allt var och för en gångs skull var själva omröstningen riktigt bra tv.
Skulle tävlingen ha slutat där?
Ja, Måns Zelmerlöw tyckte säkert det. Sällan har vi sett en så besviken min som när folkets rekordmånga telefonröster redovisade och hans Hope and Glory sjönk som en sten i resultatlistan, från en klar ledning ned till en slutlig fjärde plats.
Att juryexperterna och folket inte var överens var mer än tydligt och som tävlande måste det vara högst plågsamt att sitta mitt i direktsändningen. Men det kan förstås också vara motsatsen när man går från en åttondeplacering efter juryns röster till seger.
Jag står fast vid att opera och eurodisko är en hemsk kombination. La Voix är inget undantag, även om jag kan medge att man vänjer sig. Malena Ernman som artist är dock något annat. Hennes insats på operascenen har länge erkänd.,
Då är det bra underhållning och ett riktigt bra slut på sex veckor Melodifestival att se sådan elegans och lysande personlighet från någon som aldrig ens drömt att vara med i tävlingen. Än mindre vinna den.
VECKANS
GARANTI: Inga cover- eller dansband kommer i år att spela den svenska vinnaren.
SITTER SÄKERT: Petra Mede. Får förnyat förtroende.
FRÅGA: Skulle vi skickat ryska maskindiskoversionen av Pihlmans Tingeling-tingeling istället?
GARANTI: Inga cover- eller dansband kommer i år att spela den svenska vinnaren.
SITTER SÄKERT: Petra Mede. Får förnyat förtroende.
FRÅGA: Skulle vi skickat ryska maskindiskoversionen av Pihlmans Tingeling-tingeling istället?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!