Under tiden som Battlefield 3 har funnits ute på marknaden har den svenska spelstudion Dice jobbat hårt med uppföljaren.
Battlefield 4 tar avstamp i Baku, Azerbajdzjan, där du som rekryt i en specialstyrka kastas rakt in i hetluften. En operation för att säkra information om en rysk-kinesisk allians går snett och din trupp måste evakueras omgående.
Dice har arbetat mycket med att få kampanjen att kännas mer dynamisk än senast. Regissören Stefan Strandberg berättar att flerspelarläget med sina öppna kartor har varit en inspirationskälla. Nivåerna kommer gå från trånga utrymmen till stora slagfält, något som till stor del saknades i Battlefield 3.
På de öppna ytor som trots allt fanns i Battlefield 3 försökte Dice ofta uppmana spelaren att välja specifika taktiker, där man till exempel skulle använda maskingevär som fanns utplacerade för att neutralisera fienden. Patrich Bach, exekutiv producent för Battlefield 4, förklarar problematiken i en intervju med spelsajten Eurogamer.
– Om vi ser till kampanjen kände vi att vi var på väg åt fel håll. Vi gjorde undersökningar gällande berättarteknik och händelser, men vi behövde få in det bättre i spelmekaniken. Öppningar för valfrihet var på en för låg nivå i Battlefield 3, säger han.
Dice återkommer flera gånger till valmöjligheter och vikten av att få spelaren att känna sig delaktig. Ett exempel på detta är att Battlefield 4 helt saknar de inslag från Battlefield 3 där knapptryckningar skulle tajmas för att sätta i gång förutbestämda händelser. Samtidigt kan fokuset på ett mer öppet upplägg vara problematiskt när Dice försöker bygga en kontrollerad och filmisk upplevelse.
På tekniksidan har Dice uppdaterat sin spelmotor Frostbite. Vid en första anblick är det svårt att se någon skillnad jämfört med föregångaren men styrkorna i den nya versionen av spelmotorn ligger i detaljerna. Träd, buskar och vatten har fått ett rejält lyft och karaktärernas ansikten är långt mer detaljerade. Sand, damm och andra små partiklar i luften påverkas nu av vind.
Battlefield 4 är bekräftat för PC, Xbox 360 och Playstation 3. Dice har också sagt att spelet inte kommer att släppas till Wii U.
Fakta Dice
Dice grundades 1992 och fick sitt stora genombrott i början av 2000-talet med Battlefield 1942. Numera ägs studion av det amerikanska spelföretaget Electronic Arts. Battlefield-serien är Electronic Arts just nu största projekt och bara marknadsföringen av Battlefield 3 ska ha kostat cirka 1,2 miljarder kronor.