Stjärnsopran sjunger i Konserthuset
Operasångerskan Eva Mei gör på torsdag 22 januari ett unikt framträdande med Uppsala Kammarorkester. För första gången sjunger den världsberömda koloratursopranen i Sverige.
Eva Mei, den italienska stjärnsopranen, framträder för första gången i Sverige - i Konserthuset i Uppsala.
Foto: Tor Johnson
- Ja, det är kallt, men det verkar fint. Universitetet är gammalt här, inte sant?
Hon är nyfiken, Eva Mei. Nyfiken på nya kulturer och människor. Trots det säger hon att hon inte tycker om att resa. Helst vill hon vara hemma med vänner. Och prata. Men resor gör hon likväl. Ungefär nio månader om året tillbringar hon på hotellrum och i lägenheter över hela världen. Arbetet som operasångerska har öppnat upp många dörrar men har också, enligt Eva Mei, ett pris.
-För mig är det här normalt, jag har levt såhär i många år, men det är inte ett lätt liv alla gånger, det är svårt att ha behålla vänner och bilda familj, säger hon.
Eva Mei slog igenom redan som 20-åring då hon vann det prestigefyllda Catarina Cavalieripriset i Wien och gjorde kort därefter debut på Wiener Staatsoper. Sedan dess har hon etablerat sig som en av världens stora koloratursopraner.
Med en mjuk sopranröst och en naturlig fallenhet för operans dramatik har hon framträtt på de viktigaste operahusen som La Scala, Covent Garden och Opéra Bastille de Paris. Hon har framför allt gjort sig känd för sina rolltolkningar i operor av Mozart och Rossini, men även musik av Verdi, Donizetti, Bellini och Puccini tillhör hennes personliga favoriter.
Operan finns i hennes rötter. Mamman och morfar var båda sångare och pappan arbetade vid konservatoriet i Paris i 40 år.
Men på frågan om hon ibland önskar sjunga något annat än opera skrattar Eva Mei och nickar entusiastiskt.
- Ja, absolut! Men det är aldrig någon som frågar mig! Jag lyssnar bara på popmusik, aldrig klassisk musik för det är mitt jobb och den gör mig nervös. Jag gillar rap, det är en manifestation av språk, städer, människor och tiden vi lever i, ungefär som matlagning, säger hon och skrattar.
Varför blev det då opera? Vad är det som gör operan speciell som konstform?
- Opera är tidlöst, en opera som La traviata var bra när den skrevs och den är fortfarande bra nu mer än hundra år senare. Temat är ständigt aktuellt. Kärlek, döden, pengar och svartsjuka. Sen är det speciellt varje gång man står på scenen. Man vet aldrig vad som väntar, publiken är olika överallt och man måste alltid göra sitt bästa.
Under torsdagens konsert i Uppsala har Eva Mei sin man, dirigenten Gérard Korsten, med sig på scen. Gérard Korsten är ursprungligen från Sydafrika men känd för Uppsalapubliken då han tidigare var chefsdirigent för Uppsala Kammarorkester.
Kvällen blir en hyllning till Haydn. Kammarorkestern kommer att framföra hans allra första symfoni och Eva Mei sjunger en rad arior ur några av hans mest kända operor.
- Jag har sjungit fem operor av Haydn och de är väldigt vackra och mycket bra men alla svåra att sjunga och spela. Lite som Mozart men mer komplicerade, fler harmonier och librettorna i hans operor är mycket intressanta och ofta komiska, säger Eva Mei.
Nästa vecka börjar repetitionerna med en ännu en opera av Haydn i Zürich. Repetitioner som Eva Mei ser fram emot.
- Jag har väldigt lätt för att lära mig nya musikstycken, det är en gåva från Gud, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!