Stereotypa könsroller när ny stjärna väljs

NY STJÄRNA. Killar spelar gitarr och arbetar i studion. Tjejer övar sig på dans och sång. I en ny bok granskar medieforskaren Hillevi Ganetz hur könsroller och sexualitet skildras i de populära talangjaktsprogrammen i tv.

Foto: Nina Leijonhufvud

Kultur och Nöje2008-09-25 00:01
Förväntningarna på kvinnor och män ser olika ut, inte minst i underhållningsbranschen där målet ofta är att ge publiken det publiken förväntas vilja ha.

Genom att bland annat studera 67 avsnitt av TV 3:s talangsåpa Fame Factory har Hillevi Ganetz vid Centrum för genusvetenskap vid Uppsala universitet hittat tydliga skillnader i hur unga talanger framställs i tv, beroende på vilket kön de tillhör.
- De manliga deltagarna är som en bukett blommor med olika personligheter, medan de kvinnliga deltagarna är betydligt mer begränsade. Tjejer förväntas sjunga bra och agera på ett visst sätt. Det finns till exempel inga slampor eller "bitchar" i talangprogrammen och om en tjej skulle sjunga halvfalskt så åker hon ut direkt, konstaterar Hillevi Ganetz.

Att killar tillåts ta ut svängarna mer är också en av huvudanledningarna till att de oftare röstas fram av tittarna. De hårda kraven på de kvinnliga deltagarna leder ofta till att de framstår som mer anonyma och strömlinjeformade.
- Det här är inget som tv-bolagen gör medvetet. Snarare är det så att underhållningsindustrin upprepar redan etablerade genusföreställningar i samhället, säger Hillevi Ganetz.

Hon har bland annat kunnat konstatera att de kvinnliga artisttalangerna förväntas dansa och vicka på höfterna medan killarna sällan dansar över huvud taget.
I de avsnitt av Fame Factory som hon har tittat på var det dessutom nästan alltid killarna som spelade gitarr eller satt i studion, medan tjejerna ofta visades när de satt uppkrupna i en soffa och pratade eller läste modetidningar.
- När en kille håller i en elgitarr ger det alltid pluspoäng, medan det nästan alltid ger minuspoäng för tjejer. Det är tragiskt att det är så, säger Hillevi Ganetz.

I ett avsnitt av Fame Factory ägnas över fem minuter av programtiden åt deltagaren Peter och hur han brister ut i gråt under ett framförande av en egenhändigt skriven låt.
Till skillnad från vad man skulle kunna tro tolkas de manliga tårarna inte som att Peter visar upp traditionellt kvinnliga egenskaper. I stället stärks bara hans manlighet eftersom han genom gråten "vågar visa äkta känslor".
- När män gråter i tv görs det till en stor sak och det uppfattas som något starkt och äkta. När kvinnor gråter däremot, kritiseras de för att vara svaga och de uppmanas att ta för sig mer, förklarar Hillevi Ganetz.

Väldigt lite tycks alltså ha hänt när det gäller hur kvinnor och män framställs i talangprogrammen. Könsrollsstereotyperna står fast. Men Hillevi Ganetz har ändå kunnat dra en del optimistiska slutsatser i sin bok Talangfabriken, framför allt kring hur programmen hanterar de olika deltagarnas sexuella läggningar.
- Det görs ofta ingen stor sak av deltagarnas olika sexualiteter i programmen. På den punkten har det hänt väldigt mycket på bara några år, säger hon.

I dag, torsdag, presenterar Hillevi Ganetz sin bok under ett release­party på Centrum för genusvetenskap i Uppsala kl 16.15. På fredagskvällen deltar hon dessutom i en forskningskväll för ungdomar på Grand.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!