SpeltÀvling sÀtter fokus pÄ mindre utvecklare

Att tĂ€vla i spelskapande tillhör kanske inte vanligheterna men faktum Ă€r att utvecklartĂ€vlingen Swedish Game Awards anordnas varje Ă„r sedan 2002. Årets upplaga vĂ€ntas fĂ„ över 100 bidrag.

Helsingborg-studion Frictional Games har haft stora framgÄngar i skrÀckgenren.

Helsingborg-studion Frictional Games har haft stora framgÄngar i skrÀckgenren.

Foto:

Kultur och Nöje2014-03-31 10:12

TÀvlingen Swedish Game Awards arrangeras till stor del av studenter för studenter. Vill man delta gÀller det att sÀtta ihop ett utvecklarteam, ta fram en prototyp och sedan skicka in sitt bidrag. DÀrefter spelar en jury igenom allt som kommit in för att bedöma vilka som Àr bra nog att nÄ finalen.

Sebastian Eriksson, projektledare för Swedish Game Awards, sÀger att tÀvlingen Àr ett sÀtt att sÀtta fokus pÄ spelutvecklare som kanske inte alltid fÄr nÄgon uppmÀrksamhet.

– Vi har mĂ„nga bra spelutbildningar i Sverige och det finns mĂ„nga talanger hĂ€r. Men det Ă€r viktigt att Ă€ven mindre spelskapare fĂ„r utrymme. De stora bolagen gör ju sina saker, utan mindre spel skulle man gĂ„ miste om mĂ„nga upplevelser. Och de hĂ€r utvecklarna sliter vĂ€ldigt mycket. De har i regel andra saker att göra utöver att utveckla spel, som extrajobb och studier, sĂ€ger han.

Förutom den uppmĂ€rksamhet som ett lyckat bidrag leder till berĂ€ttar Sebastian Eriksson att Swedish Game Award Ă€r ett bra tillfĂ€lle för att knyta kontakter. Under de dagar som spelen visas upp Ă€r flera stora spelföretag pĂ„ plats. Dessutom samarbetar man med internationella företag som Epic Games (”Gears of War”).

– De stora utvecklarna kan ocksĂ„ hitta nya talanger och berĂ€tta om vad som behövs till spelbranschen.

Man har ocksÄ vÀxt i storlek för varje gÄng.

– Förra Ă„ret nĂ„dde vi runt hundra bidrag och det blir nog nĂ„got liknande i Ă„r. Jag tror att vi har nĂ„tt nĂ„got slags tak dĂ€r, det gĂ€ller snarare att jobba pĂ„ bredden istĂ€llet för att fĂ„ in sĂ„ bra bidrag som möjligt.

En av grundtankarna med Swedish Game Award Ă€r att försöka hitta och lyfta fram unika spelkoncept som Ă€ven kan klara sig pĂ„ marknaden framöver. Genom Ă„ren har ocksĂ„ flera kĂ€nda spelutvecklare börjat sin bana just hĂ€r, som Coffee Stain Studios (”Sanctum”), Arrowhead (”Magicka”) och Frictional Games (”Penumbra”, ”Amnesia: The Dark Descent”).

– Det Ă€r tyvĂ€rr mĂ„nga spel som hamnar mellan stolarna och som inte riktigt nĂ„r fram. Förhoppningsvis kan vi lyfta upp dem lite bĂ€ttre i Ă„r. För det viktigaste Ă€r ju inte att vinna utan att nĂ„ ut med sitt spel, sĂ€ger Sebastian Eriksson.

Swedish Game Award annordnas av Exitera, en ideell förening baserad vid KTH i Stockholm. Årets upplaga öppnade dörrarna i början av Ă„ret och sedan dess har det varit fritt fram att skicka in bidrag. Än finns det inte nĂ„got spikat datum för finalen mer Ă€n att den kommer att hĂ„llas under sommaren.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!