Spelstudion som tog en annorlunda väg

Image & Form är en liten studio som nått framgångar med äventyrsspelet “Steamworld Dig”. Och det genom att på många sätt gå mot strömmen.

Steamworld Dig har influerats av en vilda västern-estetik.

Steamworld Dig har influerats av en vilda västern-estetik.

Foto:

Kultur och Nöje2014-03-11 11:38

Göteborgsbaserade Image & Form tog sina första steg i spelvärlden med mobiltiteln “Anthill”. Även om den blev en viss framgång var det inte förrän man släppte “Steamworld Dig” i augusti förra året som det på allvar började hända grejer. I en tid då de flesta mindre utvecklare satsade på Apples digitala butik Appstore riktade Image & Form istället in sig på Eshop – den digitala butiken för Nintendos bärbara konsol 3ds. Efter mer än ett halvår på marknaden började titeln så sakta gå med vinst.

Företagets vd och grundare, Brjann Sigurgeirsson, förklarar att just formatet har varit en av förklaringarna till framgången.

– När vi började utveckla “Steamworld Dig” diskuterade vi vilken plattform vi skulle släppa till. Vi såg att det släpptes väldigt många spel varje dag på Appstore, och att det därför var lätt att försvinna i mängden. På Eshop finns det inte lika mycket konkurrens, säger han.

I samband med utvecklingen av “Steamworld Dig” förde man även diskussioner med Bergsala, som annars mest är kända som Nintendos generalagenter i Sverige, om att börja samarbeta. Det hela slutade med att Bergsala köpte upp halva bolaget för att framöver fungera som en finansiär.

– Bergsala var faktiskt på jakt efter en studio för att förverkliga lite spelidéer. Det har varit bra för oss och gjort att vi kunnat koncentrera oss på annat. De är någon slags garanterad bank som vi kan låna pengar av när vi behöver.

Själva designfilosofin som Image & Form har skiljer sig en del mot hur många andra utvecklare som satsar på digitala plattformar arbetar. Istället för att göra det gratis att ladda ner och sälja föremål inne i själva spelet har man satsat på en annan och mer klassisk modell.

– Vi har inte någon lust att utnyttja spelarna på något sätt, utan vi vill göra spel som vi vill spela själva. Vi vill inte att spelarna ska hålla på med sidouppdrag för att samla valuta eller liknande. Det ska vara en komprimerad upplevelse utan någon utfyllnad och med ett riktigt slut.

Fakta

“Steamworld Dig” kan närmast beskrivas som ett äventyrsspel i vilket man ska gräva tunnlar och akta sig för fiender i rollen som roboten Rusty. Förutom Nintendo 3ds är titeln även lanseraad på Steam samt under utveckling till Playstation 4 och Playstation Vita.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!