Spelglädje på länsfinal

Hårdrock med barfotagitarrist och fiolspelare i folkdräkt, en ensam rappare, eller stenhårt gitarrmangel i slips. Stilarna var många och konkurrensen benhård i Musik direkts länsfinal. Vann gjorde Mad Artwork feat. Ale och Kärleksfabriken som går vidare till riksfinalen i Uppsala.

Olivia Steen var en av artisterna.

Olivia Steen var en av artisterna.

Foto: Oscar Segerström

Kultur och Nöje2009-03-16 07:36
"Jag vill spela huvudrollen i mitt liv", rappar Rhea, alias Katarina Testad från Uppsala, med stor självklarhet. Hon är ensam på scenen i Musikens hus stora sal och det är fullsatt. Inte ett spår av nervositet syns. "Jag vill inte gå samma väg som alla andra", fortsätter refrängen.
- Jag började med hiphop i somras. Det här är min fjärde spelning, berättar hon i pausen.
Vi som sitter runt bordet häpnar. Bara fjärde gången!

Musik direkt är en tävling för tonåringar som avgörs i regionfinal, länsfinal och till sist riks­final. En jury utser vinnaren, eller i år faktiskt vinnarna. Uppsala får nämligen två platser i finalen i egenskap av arrangör. För Rhea är inte det viktigaste att vinna.
- Jag vill bara få spela ofta, varje spelning ger erfarenhet, och anmälde mig därför, säger hon.

Två andra tjejer som framträdde ensamma på scenen var Ida Wiklund från Örbyhus, som vann länsfinalen förra året och Olivia Steen från Uppsala, båda inom genren singer songwriter. Vad vill de med sin musik?
- Beröra, svarar de med en mun.
Rhea håller med, men har ett annat mål också.
- Jag vill visa att tjejer kan hålla på med hip-hop också, säger hon.
Alla tre är nöjda med sina framträdanden.
- Men jag glömde vattnet och rösten sprack, säger Rhea.
- Och mitt axelband i klänningen sprack när jag gick upp, så ljudteknikern fick hjälpa mig, säger Ida Wiklund.

Melodifestivalen som försöker tillfredsställa svenska folkets olika smaker genom att hitta olika stilar när de väljer ut bidragen, borde snegla åt Musik direkt.
Här blandades gladpop, energi­utbrott och skrikande gitarrer, metal, nakna röster till avskalat komp och spelmansglädje på el­gitarr, fiol och mandola.
För att kunna jämföra så olika stilar grundar sig juryns val på fyra bedömningskriterier, däribland musikalisk kvalitet och utstrålning och personlig tolkning. Just det sistnämnda, personlig tolkning, är också ett område där Melodifestivalen borde ta lärdom av Musik direkt.
Ingen kan i alla fall klaga på originaliteten och den musikaliska uppslagsrikedomen i söndagskvällens bidrag i Uppsala. Innan TITS från Enköping och Örsundsbro går på scenen frågar jag om konkurrensen är tuff.
- Om! Det är stenhårt, säger David Lundberg.
Finalen äger rum den 21 första till den 23 maj i Uppsala.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!