Slaget om upphovsrätten hårdnar

Den ideologiska kampen mellan upphovsrättens försvarare och nätpiraterna hårdnar allt mer. Medan fildelare fälls i domstol och politikerna börjar gå rättighetshavarna till mötes, höjs också röster för att upphovsrätten ska avskaffas helt. Frågan är vad som händer med kulturen då?

Illustration: Johan Barrett

Illustration: Johan Barrett

Foto:

Kultur och Nöje2008-05-17 00:01
På bara några år har de tekniska framstegen gjort att nästan all musik, film, information och kultur finns tillgänglig överallt dygnet runt för dem som har tillgång till en uppkopplad dator eller mobiltelefon. De flesta är överens om att utvecklingen har varit fantastisk.
Men informationsexplosionen har också haft ett pris, och det är ofta kulturutövarna själva som har fått betala. Låtskrivaryrket håller till exempel på att omvandlas från en lukrativ heltidssysselsättning till en lågavlönad fritidssysselsättning. Samtidigt darrar Hollywoods anrika drömfabrik inför tanken på en framtid utan pålitliga miljardinkomster.
Upphovsrättsorganisationerna slåss med näbbar och klor just nu för att återställa någon form av ordning på musik- och filmmarknaden. De senaste månaderna har de också lyckats flytta fram sina positioner.

I förra veckan dömdes en 31-årig Linköpingsbo till villkorlig dom och 40 dagsböter för att ha delat ut musik- och filmfiler. Det är den allvarligaste påföljden hittills i ett svenskt fildelningsmål. Samtidigt stäms nu fyra män bakom den svenska fildelningstjänsten Pirate Bay på sammanlagt 120 miljoner kronor
För en månad sedan tydliggjorde också regeringen vilka befogenheter de anser att rättighetshavarna ska ha i sin jakt på dem som delar filer illegalt. Enligt förslaget, som kan komma att träda i kraft nästa år, ska en domstol kunna tvinga internetleverantörer att lämna ut en IP-adress till rättighetsinnehavaren, om den har använts för illegal fildelning.
Snaran dras alltså åt ytterligare kring de hundratusentals svenskar som kopierar upphovsrättsskyddade verk på nätet. Upphovsrättsorganisationen Ifpi, som företräder skivbolagen, ser positivt på de senaste månadernas händelser.
- Jag tycker att utvecklingen har vänt lite grand. Tidigare var politikerna rädda för något som de uppfattade som en allmän opinion kring illegal fildelning. Numera har man förstått att det här handlar om all upphovsrätt och att det är en väldigt stor och viktig fråga, säger Lars Gustafsson, vd på Ifpi.
Han tror också att den hårda fildelningsdomen i Linköping kommer att få fler vanliga internetanvändare att dra öronen åt sig och undvika illegal nedladdning i framtiden.
- Folk börjar inse att de inte kan stjäla från artister som de gillar. Samtidigt måste naturligtvis musik- och filmindustrin ta sitt ansvar och se till att det finns bra, lagliga alternativ.

Tycker du att de har gjort det hittills?
- De har varit långsamma. Men det är också förståeligt eftersom det är svårt att få lönsamhet i legal nedladdning så länge det finns kvalitetsmässigt likvärdiga filer gratis en knapptryckning bort.

Fildelningsförespråkarna gör en mer radikal analys. De anser att musik- och filmbolagen har blivit akterseglade för länge sedan och att den senaste tidens piratjakt närmast är att betrakta som desperata dödsryckningar.
- Musikindustrilobbyn har satsat allt på ett kort. Branschen blöder och nu är det "do or die" som gäller för dem. I stället för att koncentrera sig på att erbjuda något som kunderna vill ha så stämmer de kunderna för något de inte vill ha, anser Rick Falkvinge, partiledare för Piratpartiet.
Samtidigt uttrycker han en stark oro för den framtida samhällsutvecklingen om upphovsrättsorganisationerna skulle få igenom sina krav hos politikerna.
- Det vi ser nu är början på en övervakningsstat som skulle få Stasi att blekna vid en jämförelse. Musikindustrilobbyn käkar politiker till frukost och justitieminister Beatrice Ask är det tydligaste exemplet på det, säger han.
Rick Falkvinge framhåller att det inte bara är en eventuell illegal fildelning som kan kopplas till ett specifikt IP-nummer. All möjlig annan information kring en person såsom e-postkorrespondens och besökta hemsidor kan också komma att bli tillgänglig för piratjägarna, menar han.
- Regeringen är beredd att offra brevhemligheten så att organisationer bland annat kan läsa e-post till läkare, präster eller vilka som helst. Den privata industrin får därmed större befogenheter än polisen.
Det påståendet tillbakavisas dock av Lars Gustafsson på Ifpi.
- Vi vill samla bevis kring illegal fildelning. Vi har ingen anledning att läsa någon annans e-post. Dessutom har vi inte rätt att göra det. Det är ju olagligt, förklarar han.

Oavsett i vilken utsträckning den personliga integriteten på nätet kommer att kringskäras i framtiden så är det tydligt att politikerna står inför en delikat intressekonflikt där konstnärernas rätt att äga sitt eget verk har ställts emot en utbredd folkrörelse påskyndad av en galopperande teknikutveckling.
- I början av 2000-talet var de flesta hårddiskar två gigabyte stora. I dag ryms det lika mycket i en mobiltelefon och om tio år kommer musikhistoriens samtliga verk att få plats i en enda mobil. Tack vare blåtand och liknande tekniker kan dessa filer sedan skickas runt mellan personer i tunnelbanevagnar eller på bussen. Fildelning går inte att stoppa, säger Rick Falkvinge.
Möjligen har STIM, svenska tonsättares intresseorganisation, tagit intryck av det argumentet. De har nämligen föreslagit att det ska bli lagligt att ladda ned all musik på nätet, under förutsättning att man har tecknat ett internetabonnemang med en högre avgift. Intäkterna från denna "fildelningslicens" ska sedan portioneras ut till artisterna, ungefär på samma sätt som radion betalar stimpengar i dag.

Förslaget har dock bemötts med skepsis från många branschbedömare. Bland annat anses avgiften bli så hög att få kan ha råd med den. Och så länge de illegala gratisalternativen finns kvar lär det bli svårt att övertyga de unga internetanvändarna.
Frågan är dock vad som skulle hända med kulturutbudet om upphovsrätten slutligen skulle sättas ur spel. Får man tro Ifpis vd Lars Gustafsson skulle en sorts kulturskymning sänka sig över landet.
- Det skulle leda till en utarmning av kulturen, en allmän förflackning där nästan alla artister blir Idolartister. Det krävs en viss uthållighet för att lansera en ny artist i dag. I så fall skulle den uthålligheten försvinna, menar han.
Bland piratförespråkarna är synen på en framtid utan upphovsrätt varken dramatisk eller dyster.
- Kulturen utvecklar och anpassar sig hela tiden. Operakonsten har till exempel inte alls samma betydelse i dag som den hade en gång i tiden. Man kan också jämföra det med andra branscher. För länge sedan var företaget Stockholm is huvudstadens största arbetsgivare. Sedan skedde en teknisk utveckling som ledde till att alla isförsäljare försvann. Men isen blev kvar, förklarar Rick Falkvinge.

Historien är också full av liknande larm och varningar på kulturområdet. Vid olika tillfällen trodde man till exempel att biograferna skulle konkurrera ut teatern, att biblioteken skulle slå ut bokhandlarna och att den förinspelade diskomusiken skulle bli dansbandens död. År 2008 lever ändå alla dessa kulturyttringar fortfarande kvar sida vid sida.
Framtiden får utvisa om den pågående ideologiska kraftmätningen kring den illegala nedladdningen blir tuvan som stjälper hela kulturlasset, eller om den bara är ett litet gupp på vägen mot ett ännu rikare och mer diversifierat kulturliv.
Med tanke på hur snabb utvecklingen har varit hittills lär det inte dröja många år innan vi vet svaret.
Fildelning
Fildelning innebär att man delar med sig av datafiler på nätet, till exempel musik, film, program eller spel. I de program som används för fildelning är användarnas IP-nummer synliga. De enda som kan koppla dessa nummer till enskilda personer är internetoperatörerna. Enligt SCB har ca 20 procent av alla svenskar någon gång använt ett fildelningsprogram. Sedan 2005 är det olagligt att ladda ner eller dela med sig av upphovsrättsskyddat material på nätet.
Det finns en mängd lagliga alternativ för dem som vill ladda ned musik eller film, utan att bryta mot lagen, exempelvis ameibo.com, cdon.com, ginzadownloads.se, sf-anytime.com m fl.

Tidigare domar
2005. En 28-åring i Västerås döms till 80 dagsböter för att ha lagt ut filmen Hip Hip Hora på nätet.
2006. En 44-årig man döms i Borås tingsrätt till 80 dagsböter för att ha delat ut fyra låtar. Samma vecka döms också en Norrköpingsbo till 80 dagsböter för att ha delat med sig av filmen Rånarna.
2008. I förra veckan dömdes en Linköpingsbo till villkorlig dom och 40 dagsböter. Det förhållandevis hårda straffet öppnar för fler husrannsakningar mot misstänkta fildelare framöver.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!