Att SD för en rasistisk politik är inte förvånande. Inte heller att de far med lögner, som att de tiggare vi ser på gatorna skulle vara dittvingade av kriminella organisationer. Uppseendeväckande är däremot att ett landstingsägt aktiebolag som SL agerar budbärare, och dessutom upplåtit annonsytor som vanligtvis inte används för reklam och kan utgöra en otydlighet i vem avsändaren är.
SL:s presschef försvarade reklamen med att man inte gör skillnad på politiska partier, vilket de inte heller inte bör göra. Däremot bör de göra skillnad på innehåll.
I SL:s riktlinjer, som de det senaste dygnet fått flitigt citerade för sig, står det att "reklam som kan uppfattas som stötande sedlighetssårande eller sårande mot en folkgrupp inte ska förekomma”. Att gruppen ifråga här benämns som det mer diffusa "tiggare" och inte romer är enbart en formalia, och att SL inte förstår detta är i bästa fall korkat.
Det enda ljusa i den här sorgliga soppan är alla människor från både höger och vänster som gjort gemensam sak i att kritisera SL:s agerande. Och min förkärlek för apostlahästarna har blivit ännu starkare.