– Stenen är ett fantastisk material att arbeta med. Den är liksom fin från början, säger konstnären Anna Löwdin från Uppsala och tillägger:
– Ja, det är lätt att jobba med sten, just för att den är så inspirerande.
Anna Löwdin är en av de fyra skulptörer från Uppsala som just nu ställer ut på Skulpturförbundets jubileumsutställning ”Beröra” på Konstnärshuset i Stockholm. Förbundet firar 40 år i år, och uppmärksammar det genom utställningar över hela landet. På den i Stockholm medverkar 90 konstnärer och syftet är att synliggöra medlemmarnas arbete men också skulpturen som konstform, och bredden av material och arbetssätt. Skulpturens roll i det offentliga rummet är också en viktig fråga. Skulpturförbundet vill vara en aktiv röst i den ofta rätt aktiva debatten om stadsutveckling och offentlig konst.
– Men jag vill också framhålla att skulpturer är något man kan ha hemma. Traditionellt är det lättare att sälja målningar än skulpturer till privatpersoner, men det skulle inte behöva vara så, säger Anna Löwdin.
Själv ställer hon ut en torso i italiensk carrarramarmor nygjord till utställningen. Tidigare har Anna Löwdin också arbetat mycket med svensk sten, bland annat marmor från Uppsala och Vattholma.
– Det är roligt att upptäcka och jobba med lokalt material och det finns väldigt fin marmor i Uppland, säger hon.
Anna Löwdin har en stenverkstad i Uppsala tillsammans med kollegan Sergio Perea Jerez, också han aktuell med ett verk på jubileumsutställningen. Även konstnären Katarina Sundkvist-Zohari från Uppsala deltar. Hon visar två huvuden i keramik, täckta med små bollar som för tanken till celler, ägg eller kanske rom.
– Jag tyckte den passade bra till temat ”beröra”. Det är en sådan skulptur som man gärna vill känna på – och det får man också gärna göra. Den har en sådan spännande yta, säger hon.
Och just det taktila, att kunna känna på och verkligen fysiskt arbeta med material, är något som tilltalar Katarina Sundkvist-Zohari. Och att skulpturen på ett påtagligt vis tar plats i rummet.
– Jag tycker det är spännande med det tredimensionella, att skulpturerna blir kropp, säger hon.