Det är sent på förmiddagen jag får tag på Emil Nyström. Han repade länge i går kväll, och i morse tog han sovmorgon. Efter att vi har lagt på ska han tillbaka till China teatern igen, på motorcykeln genom hällregnet.
Det drar ihop sig för svensk premiär av "Jersey boys". Det är en musikal med en dokumentär grund och berättar historien om fyra arbetargrabbar från New Jersey som är på väg utför i livet, men som räddas av musiken. De bildar bandet Four Seasons som med tiden kommer att konkurrera med Beatles och Rolling Stones.
Emil Nyström tror att föreställningens styrka ligger i den överraskande igenkänningsfaktorn.
– De flesta som går och ser "Jersey boys" vet nog inte vilka Four Seasons är. Jag gjorde inte det. Men sen när man hör hitsen så är det som med Abba: man känner igen nästan varenda en.
Att musikalen bygger på en sann historia har inneburit en annorlunda process för honom. Om de personer han spelar, bland andra sångaren Hal Miller och den basist som ansluter sig till bandet efter att det transformerats till The New Four Seasons, finns mycket information, och han har gjort en del efterforskningar.
– Det har varit otroligt häftigt att arbeta så. Men jag har inte känt mig bunden av verkligheten, vi har fått fria händer inhämta den information vi vill och sedan välja de bitar som passar oss.
"Jersey Boys" gjorde succé på Broadway och i West End när den gjordes där för några år sedan. Kritikerna var lyriska, publiktillströmningen stor och priserna regnade över uppsättningen. Men det här är alltså första gången musikalen görs i Sverige. Något Emil Nyström är glad över.
– Det känns ballt att kunna göra sin egen tolkning, utan att ha någon annan att jämföra sig med. Om den sätts upp igen så är det vår version som man kommer att förhålla sig till.
Att ha kommit med i "Jersey boys" är naturligtvis en stor framgång för honom. Men sedan då, vad väntar efteråt? Det vet han inte. Den typen av funderingar tillhör "efter premiären-fasen". Musikalbranschen är tuff, men han ser en ljusning.
– Musikalkulturen är inte direkt ingrodd i Sverige, men man kan skönja en uppgång för den just nu. Stadsteatern gör till exempel allt fler musikaler och den allmänna inställningen har blivit mycket mer positiv. Det känns verkligen lovande.