Skivinspelning i Husby Långhundra kyrka

Genom kyrkdörren på Husby-Långhundra medeltidskyrka och ut i försommarsolen på kyrkbacken tränger toner av tvärflöjt, orgel och sång. Flöjtisten Karin Parkman håller på att spela in en egen skiva tillsammans med någ­ra musikerkolleger.

Flöjtisten Karin Parkman håller på att spela in en egen skiva tillsammans med någ­ra musikerkolleger.

Flöjtisten Karin Parkman håller på att spela in en egen skiva tillsammans med någ­ra musikerkolleger.

Foto: Hans E.Ericsson

Kultur och Nöje2005-06-12 00:00
Bara några få stycken återstår att spela in vid UNT:s besök den fjärde inspelningsdagen. Karin Parkman har planerat projektet minutiöst och de ligger faktiskt aningen före det schema hon gjort. Idén till produktionen är hennes egen, från utformningen av skivomslaget till vilken musik som ska vara med och hur det ska låta. Hennes eget musicerande på tvärflöjt är cd:ns röda tråd.
— Den ska innehålla musik som jag har spelat mycket och använt i den musikaliska vardagen på bröllop, begravningar och konserter. Därför blir det musik i flera olika stilar, berättar Karin Parkman under en kaffepaus på kyrktrappan.
Bland tonsättarna finns Bach, Mozart, Gluck och Fauré. Men också exempelvis Evert Taube.
Välkända uppsalamusiker
Hon samarbetar med flera välkända i Uppsalas musikliv på denna cd. De är harpisten Gertrud Schneider, konsertpianisten ­Susan Yondt, organisten Lars-­Göran Angsten, cellisten Luisa Garcia Åhnberg, sångerskan ­Anna-Karin "Ako" Oldeberg, samt maken Stefan Parkman, som förutom att han är skivans musikaliska producent också sjunger i ett par av dess spår.
Det är första gången han är musikproducent på skivinspelning, men han har gott om erfarenhet av att vara musikalisk ledare på just sådana. Närmast kommer han från en dvd-inspelning i Tyskland av ett liturgiskt verk med orkester, kör och dans.
Rollfördelningen mellan makarna Parkman kanske inte var helt klar när inspelningen började. Men nu går det bra tycker de.
— Jag valde att be Stefan vara musikproducent för att jag litar så på hans musikaliska kunnande, säger Karin Parkman.
— Extra öron är egentligen ett bättre ord för min uppgift här, säger Stefan Parkman.
— Det man upplever som musiker kanske inte låter likadant på inspelningsbandet. Det är producentens jobb att se till att artisten får ut det han eller hon vill på skivan.
Så mycket mixande sker inte på plats, men väl sedan, i en studio där ljudbilden balanseras.
Bra akustik i kyrkan
@3a Text utan indrag:"Studiohyra" ska betalas med en releasekonsert med alla medverkande på skivan 1 oktober. Att valet föll på just Husby-Långhundra kyrka beror på att Karin Parkman tycker att den har bra akustik i kammarmusiksammanhang. Det är också praktiskt att skivans tekniska producent, Anders Bromander, är kantor här och att det finns en fin flygel, av märket Bösendorfer på plats i kyrkan.
— Jag är ute efter en livekänsla på skivan. Det ska låta som när vi spelar på riktigt, säger Karin Parkman.
Det sista som hörs genom kyrkporten är Stefan Parkmans producentröst:
— Då börjar vi igen med Så skimrande var aldrig havet. Tagning två!
Skivan, som ännu inte fått någon titel, släpps i handeln i september.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!