Såld: Så mycket kostade tavlan

21 400 000 kronor. Det blev det högsta budet för den dyrbara Picasso-målningen under onsdagens auktion i Uppsala.

Foto: Kristoffer Olofsson

Kultur och Nöje2016-12-07 21:45

På onsdagskvällen auktionerades den dyrbara konstkollektionen "The Neuman collection" ut hos Uppsala auktionskammare. Samlingen består bland annat av fyra originalverk av Picasso. Allra värdefullast är oljemålningen "Fillette au béret" från 1973, ett porträtt av en liten flicka. Under den perioden målade Picasso mest äldre män och unga pojkar, vilket gör tavlan extra unik. Målningen har värderats till mellan 12 och 18 miljoner kronor och polis samt väktare fanns på plats inför auktionsstarten klockan 19. Förväntningarna var höga.

LÄS MER: Nu ska dyrgripen säljas - värd 18 miljoner

LÄS MER: "Det har aldrig hänt i Sverige förut"

Utropspriset sattes till 12 miljoner kronor och steg i raskt takt. Salen var fullsatt, buden inkom antingen online eller via telefon. När priset steg över 19 miljoner gick ett sus genom publiken. Priset klubbades slutligen vid 21,4 miljoner kronor.  Den anonyme köparen lämnade budet via telefon. När provisionen räknas med blev prislappen 26,2 miljoner kronor.

– Helt fantastiskt, slutpriset blev något högre än vad vi hade förväntat oss, säger kvällens utropare Magnus Bexhed, sekunder efter att auktionen hade avslutats.

Totalt elva målningar från bland andra Pablo Picasso, André Masson och Marc Chagall auktionerades ut under kvällen. Den näst dyraste tavlan var även den målad av Picasso, "Nus" från 1972 klubbades för 8 600 000 kronor. Marc Chagalls "La Thora" såldes för 4 800 000 kronor. Det sammanlagda utropspriset för samtliga konstverk var 21,9 miljoner kronor. De klubbades för lite över 39 miljoner kronor, en summa som inklusive köparprovision stiger till 46,1 miljoner kronor.

– Det var en fantastisk auktion och alla objekt hade flera budgivare, säger Magnus Bexhed.

Uppsala auktionskammare har arbetat i flera månader med auktionen. Bland annat har verken visats upp utomlands i London, Paris och New York för att attrahera eventuella köpare.

– Och det har gett resultat, uppmärksamheten har varit stor, konstaterar Magnus Bexhed.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!