Sagolikt och fasansfullt i Järnboden
Katastrofer och outtalade fasor, kvinnliga former i plåt och mammalivet i glas. "Pirum, parum, corpus marum" i Järnboden i Hargshamn är en konstutställning med "kropp".
Siri Tolander söker kvinnlighetens mjuka former i hård plåt.
Foto: Per Enerud
- Det jag försöker fånga är en spänning mellan en gammal teknik och dagens massproducerade bilder, säger Fredrik Lindqvist, en av de konstnärer som deltar i utställningen.
Lindqvist är bosatt i Ingolstadt i Bayern i Tyskland, utbildad vid Konsthögskolan i Umeå, och arbetar mest med träsnitt på tyg.
- Träsnittet är en gammal teknik. Jag använder den och trycker på moderna massproducerade tyger. Trycken klipper jag ut och fogar samman i collage där den här gamla tekniken möter massproduktionen. Humor är viktigt för mig, trots att bilderna ofta bygger på ganska otäcka scener.
Lindqvists bilder är färgstarka, men ändå dova. Bilderna har fogats ihop av svart tråd som för tankarna till hopsydda sår, och de svarta strecken i träsnitten bidrar ytterligare till en känsla av skugga över de grälla färgytorna.
- Jag tar bilder ur tidningar, reklambroschyrer, magasin. Den sorts bilder som ständigt strömmar över oss. Och sedan sätter jag ihop dem på ett helt annat sätt och försöker finna något mer i bilderna. Någonstans finns också ett uttryck av hårdrock i de här. Jag tyckte väldigt mycket om Van Halen när jag var i tonåren, och jag försöker på något sätt hitta den där styrkan i uttrycket som man finner i hårdrocken.
Lindqvist är en etablerad konstnär som finns representerad i museer och gallerier på många platser i Sverige i Europa. Men utställningen i Hargshamn rymmer även verk av yngre konstnärer. Ett av Järnbodens våningsplan är ägnat åt avgångsklassen vid Göteborgsskolan HDK Stenebyskolans avdelning för järn och stål/offentlig gestaltning. Siri Tolander är projektledare och är representerad med skulpturen "kvinna".
- Jag ville söka efter den kvinnliga formen, både skönheten och utsattheten, säger Tolander.
Hennes skulptur är i kallsmidd plåt, och kvinnoformerna träder fram när man rör sig runt verket. Den nakna kvinnokroppen representerar både skön konst och grova övergrepp. Själva materialet innehåller samma konflikt: den hårda plåten som formats av en kulhammare till runda former.
- Ja, det är en del av det intressanta. Att forma en mjuk kropp av ett hårt material. Alla våra verk här är kroppar. Inte nödvändigtvis människokroppar, utan över huvud taget tredimensionella gestalter, säger Siri Tolander.
Temat för hela utställningen är "sagolika kroppar vid ett möte här och nu, vid havet". Här finns koppling till mark och hav, luft och eld.
- Jag ville ha en utställning med kropp, säger Järnbodens Mai Lundell. Och dessa verk av metall anknyter till den här byggnadens historia.
Fotnot: Utställningen pågår fram till 17 augusti.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!