Gårdagens superstjärnor var svåråtkomliga ikoner som levde sina liv långt från vanligt folk. Det duger inte i dag. Vill man komma någonvart i dagens kändisdjungel gäller det i stället att vara maximalt tillgänglig, dygnet runt.
Om en kändis har köpt en tröja så är det till exempel oerhört viktigt att hon omedelbart twittrar om detta samt bloggar om alla detaljer, var tröjan är köpt, varför hon köpte just den tröjan och var någonstans just du kan få tag i en likadan tröja.
Närvaron i de sociala medierna är inte bara en ren överlevnadsfråga för artister. När skiv- och dvd-försäljningen rasar kan den till och med vara en viktig födkrok.
Tidigare i år satte sig Curtis James Jackson den tredje, mer känd som hiphopstjärnan 50 Cent, ned vid sin dator och twittrade. Två dygn senare var han 70 miljoner kronor rikare.
50 Cent hade nämligen uppmanat sina fyra miljoner twitterläsare att köpa aktier i ett specifikt företag, ett företag som gangsterrapparen själv råkade vara storägare i. Inte ens på den tiden då 50 Cent var verksam som knarklangare kunde han ha drömt om så snabba pengar.
Frågan är om inte världskändisarna är 10-talets viktigaste mediemakthavare. Listan över de mest populära Facebooksidorna i världen talar i alla fall sitt tydliga språk. Topp tio domineras av amerikanska artister såsom Lady Gaga, Rihanna och Shakira. President Barack Obama kommer först på plats 28, strax efter en fånigt leende tvättsvamp vid namn Svampbob fyrkant (!).
De flesta av oss har bara ett par hundra vänner på Facebook, somliga ett eller kanske ett par tusen. När hiphopstjärnan Eminem öppnar sin laptop däremot, så har han en läsarskara bestående av trettio miljoner sexhundrasjuttiosjutusen niohundraåttiotvå personer. Det är en publik som är större än alla invånare i de nordiska länderna tillsammans, en läsarskara tio gånger så stor som Melodifestivalens tv-publik.
Tanken svindlar. Vad skulle man egentligen skriva, vilka bilder skulle man lägga ut och vem skulle man länka till om man nådde så många med hjälp av en knapptryckning.
En sak är säker: Vore jag lobbyist eller kampanjledare så skulle jag fokusera på att få med en riktig celebritet på tåget. Deras kontaktnät måste vara värt mer än alla annonskanaler i världen.
---
- Jag är redan trött på ordet "mentalist" som Kanal 5 hårdlanserar inför Uri Gellers tv-serie Fenomen.
Mediespalten publiceras varje lördag. Övriga skribenter: Anders Mildner, Therese Eriksson och Katarina Sandström Blyme.