– Idén med utställningen är att visa upp konst mot förtryck. Folk känner till Krimkonflikten och Pussy Riot men få har kännedom om den ryska samtidskonsten. Därför är det så kul att få möjlighet att komma hit och visa upp en del av den, säger den ryska konstnären och tillika Pussy Riot-medlemmen Lusine Djanyan.
Precis vid ingången till den gamla industrilokalen Köttinspektionen finns det ena av två verk hon ställer ut – ”Den vita cirkeln”. Det är en direkt avbild av den stora demonstrationen mot presidentvalfusket som hölls i Moskva 2012 och hon har skapat verket tillsammans med konstnären Aleksei Knedlyakovsky. Femhundra, decimeterhöga kartonggubbar står uppställda runt ett fiktivt torg. Det är tänkt att visa hur många olika sorters människor som är emot Putin och hans politik.
– Vi har försökt få det här verket utställt i Ryssland under två år nu men inga gallerier vågar visa det. Så vi började aktivt leta oss utomlands istället, säger Aleksei Knedlyakovsky.
Första gången konstverket visades var i Kiev 2012 men då blev det censurerat efter bara 4 timmar. Den här utställningen är den andra.
– Äntligen kan även den ryska publiken via sociala medier få se verket!, säger han.
Alla ryska konstnärer kontrolleras politiskt vilket gör det svårt för dem att skapa sin konst. Lusine Djanyan berättar att en av hennes utställningar blev förbjuden precis innan hon skulle resa till Sverige. Detta trots att hon den gången hade valt ut helt opolitiska verk.
– Tidigare arbetade jag även i tio år på ett konst- och kulturinstitut vid ett ryskt universitet. Men när det uppdagades vad för konst jag höll på med privat så skrev mina konstnärskollegor ihop ett brev där de beskrev ”mitt farliga inflytande över studenterna”. Efter våldsamma diskussioner blev jag till slut avskedad, säger Lusine.
De studenter som hade gillamarkerat hennes verk blev inkallade till förhör och det hölls ett obligatoriskt möte om den moderna konstens skadlighet.
– Alla studenter fick sedan rösta för eller emot modern konst, säger Lusine och skrattar lite uppgivet.
Hon berättar att det är problematiskt att konsten kontrolleras så hårt i Ryssland. Något som gör det ännu svårare är att hennes aktivistiska konstverk inte fungerar utan sin kontext. Men att sluta som konstnär vore för henne en omöjlighet.
– Jag kommer inte att sluta hålla på med konst. Jag är konstnär och jag kommer hitta sätt att fortsätta göra det jag tror på. Jag skulle ju kunna berätta mer exakt vad jag ska göra framöver men jag är rädd att jag kanske inte släpps iväg något mer utanför landet då, säger Lusine Djanyan.