– Att hålla på med konst kan vara ett sofistikerat och intellektuellt arbete. Men egentligen handlar det om att foga samma saker, att konstruera, säger Tamar Ettun, konstnär, som håller på att packa upp sina verk i ett soligt rum på Konstmuseet då UNT träffar henne.
– Hur allt är gjort kan man se på verken, det finns inga hemligheter gömda, men man får skapa sina egna tolkningar eller berättelser till dem.
Tamar Ettun har hela tiden nära till skratt men också allvar när hon berättar om sin verksamhet. I utställningen gestaltar hon vardagliga ritualer, upplevelser av färg, kroppslig närvaro och olika känslotillstånd. Men också personliga erfarenheter och fragment från sin egen uppväxt i Jerusalem, inte minst i några korta inramade mininoveller som alla har fått namn av en färg.
Tamar Ettun skaffade sig utbildning till skulptör i Israel. Ett studentutbyte förde henne till USA och fortbildning där. Efter ett par år slog hon sig ner i Brooklyn, New York och där är nu hennes bas.
Hon far omkring i utställningsrummen och fixar med blåsapparaten till luftballonginstallationen som hon själv sytt ihop av solgult ballongtyg. I förbifarten pratar hon med konservatorn Sergio Perea Jeres som kallats in för att hjälpa till med skulpturer som skadats under resan över Atlanten. Hennes verk är gjorda av saker som hon hittat, men också av byggnadsmaterial som gips och arbetshandskar. Trots omsorgsfullt packande i bubbelplast har det blivit en del skador.’
Huvudena på ett par av skulpturerna är formade efter en dansare i hennes performancegrupp The moving company.
– Dansaren, Tina Wang, var verkligen heroisk som klarade att doppa huvudet i en hink med gips och vänta där i de 15 minuter gipset behövde för att stelna - men med rör från mun och näsa för att kunna andas, förstås.
Det är första gången konstnären Tamar Ettun är i Sverige. Hon är här både som utställare på Uppsala konstmuseum och som gäst tillsammans med sin performancegrupp i den pågående festivalen Revolve Performance Art Days. I samband med torsdagens vernissage framför gruppen ”A Mauve Bird with Yellow Teeth Red Feathers Green Feet and a Rose Belly. Part: Yellow” tillsammans med några dansare från Uppsala i Botaniska trädgården.
Ettun är även inbjuden av Iaspis, Konstnärsnämndens internationella program för yrkesverksamma konstnärer, som Artist in Residence i Stockholm under perioden maj – juli.
– Under hela utställningsperioden på Uppsala konstmuseum ska jag vara med i ett av rummen och konstruera nya verk av kasserade saker. Jag ska också spela in en ny video om utställningen och vårt performance här, berättar hon.
Uppsalas konstvärld kan alltså hamna på flera internationella utställningar framöver som videokonst.