Romandebut på okänd mark
Litteraturvetaren Stefan Helgesson från Uppsala har gett sig ut på okänd mark. I dagarna släpper han sin romandebut Leve Fortsättarna, en berättelse om idealism, krossade illusioner, främlingskap och ett Afrika i ständig förändring.
Stefan Helgesson, författare och kulturskribent På Observatoriekullen, Stockholm 2009-12-02
Foto: Joakim Braun
Det handlar om Solveig och Peter. Ett ungt par som i efterdyningarna av 70-talets vänstervåg bestämmer sig för att bli biståndsarbetare. De åker till Afrika, till ett namnlöst land i Östafrika som genomgått en revolution, ett land där socialismen ska råda.
Men i det nyligen självständiga landet råder brist på allt och gapet mellan de västerländska biståndsarbetarna och den fattiga lokalbefolkningen vänder upp och ned på deras tillvaro.
- En sak jag velat få fram i boken är de svårigheter som faktiskt finns att förstå ett nytt samhälle, och här jobbar jag i ett slags motstånd mot det sätt på vilket det gärna rapporteras om Afrika i svenska medier. Det finns ett genuint problem i oförmågan att få en känsla för hur en situation som till synes är så eländig också kan vara full av livskraft och glädje, säger Stefan Helgesson.
Stefan Helgesson har ett långt förhållande med Afrika. Han är född i Sydafrika, så flyttade familjen till Sverige en period. Han bodde i Moçambique som tonåring i början av 80-talet, det land som ligger till grund för romanen. Han har varit gästforskare vid ett universitet i Sydafrika och specialiserat sig på landets litteratur. Men han betonar att romanen är ren fiktion och litteraturforskningens strukturerade vetenskap har fått stå tillbaka till förmån för det mer lekfulla skönlitterära skrivandet.
- Att skriva en roman växer fram ur ett behov och är mer utmanande men också mer tillfredsställande. Det är mycket oförutsägbarheten som jag gillar, säger Stefan Helgesson.
Leve Fortsättarna har tillkommit under en rad år, på kvällar och lediga stunder då familjeliv och arbete berett utrymme. Stora delar är skrivna i Sydafrika mellan 2003 och 2005 och den afrikanska kontexten är påtaglig, menar Stefan Helgesson.
- Det är en väldigt litterär bok och den är präglad av andra böcker långt mer än vad jag tror att kritikerna kommer att se och det beror på att mycket är hämtat från afrikanska författare som är okända här.
Att som litteraturvetare ge sig in i det skönlitterära skrivandet torde föregås av en del vånda. Men Stefan Helgesson säger att han inte längre känner sig nervös för att bli bedömd och omdiskuterad. Snarare känner han en lättnad.
- Det är som om den här romanen har legat i vägen för att jag ska skriva nästa och nu tillhör den inte mig längre, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!