Ridån upp för vädrets makter

Vädrets makter har flyttat in på Uppsala Stadsteater. En avan­cerad årstidsmaskin ska fylla Lilla scenen med sol, regn, snö och dimma under föreställningarna av Gösta Berlings saga, en blöt och originell uppsättning av Selma Lagerlöfs klassiker.

Foto: Tor Johnsson

Kultur och Nöje2008-09-16 09:13
När UNT besöker Uppsala Stadsteater håller personalen på att skyffla vatten av scenen medan skådespelarna värmer sig i en bastu.
För att undvika nedkylning under repetitionerna har aktörerna bland annat utrustats med yllekläder och vattenavstötande underställ.
Årstidsmaskinen finns där för att ge pjäsen en tidsram. Historien utspelar sig nämligen under ett år. Väderleken har dessutom en symbolisk betydelse.
- Vädret betecknar något som är större än människan, något som vi lever under och inte kan påverka. När det regnar så regnar det, ­oavsett vad vi gör åt det. Så fungerar det också i den här föreställningen, säger pjäsens regissör Anders Paulin.
Stora mängder konstsnö har köpts in och med hjälp av två rökmaskiner kan scenen snabbt fyllas med dimma. Det föränderliga klimatet i salongen kan ses som en återspegling av naturromantiken i Selma Lagerlöfs roman.
- De känslofyllda naturbeskrivningarna i Gösta Berlings saga är framför allt ett resultat av att boken skrevs 1884. Så såg dåtidens strömningar ut. Vi låter årstidsmaskinen ta hand om den saken medan vi ägnar oss åt annat på scenen, förklarar Anders Paulin.

Hans version av Gösta Berlings saga skiljer sig en hel del från tidigare, mer traditionella uppsättningar. Bland annat spelar aktörerna inga givna roller. Alla gestaltar kavaljererna på Ekeby tillsammans. Romanens huvudperson Gösta Berling är dessutom omtolkad till något helt annat.
- Det är själva berättandet som är pjäsens huvudrollsinnehavare. Skådespelarna skapar romanens universum genom att under­söka berättelsen tillsammans med publiken.
Gösta kan lika gärna vara ett ­adjektiv. Någon kan vara "Göstig". Publiken kan också vara Gösta,­ säger Anders Paulin något gåtfullt.

Ett av hans syften med pjäsen är att erbjuda ett alternativ till det rådande konst- och medieklimatet som han menar har kommit att bli allt mer besatt av att dokumentera verkligheten.
- Alla beskriver samma verklighet i en rundgång, på nätet, på tv och i tryckta medier. Samtidigt anstränger vi konstnärer oss ofta för att skapa ett igenkännande hos publiken. Jag kan snarare tycka att det är konstens roll att få publiken att möta det de inte känner igen eller kan förstå, att gå bortom människan, säger Anders Paulin.

För skådespelarna själva har pjäsen blivit en ovanlig utmaning, inte bara därför att de ibland tvingas agera i ett kyligt regn och på ett halt golv.
- Vi har fått arbeta med flera olika uttryck och vi har själva improviserat fram koreografin i föreställningen. Samtidigt har vi verkligen jobbat tillsammans och blivit sammansvetsade. Det är mycket ensemblespel i föreställningen, säger Frida Röhl som tillsammans med övriga fem skådespelare gestaltar kavaljererna på Ekeby.
Anders Paulin hoppas att pjäsen kan få både ensemblen och publiken att se bortom det verkliga och uppenbara.
- Jag instämmer i det Platon sade en gång: "idén om ett bord är alltid överlägsen bordet i sig".

Gösta Berlings saga har premiär på lördag och spelas till och med 10 januari 2009.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!