Så är då fjärde årgången av Tupp igång på Uppsala Stadsteater. Teaterchefen Linus Tunström klippte en liten serpentinremsa på torsdagskvällen och förklarade årets Tuppfestival för invigd. Men det är mycket som ska klaffa på en internationell scenkonstfestival och denna kväll var det en överhettad projektor som sinkade festivalens första föreställning med en halvtimme.
Det är första gången den italienska gruppen Motus gästspelar i Sverige. Av programmet får vi veta att de har utforskat Antigone-myten i en serie föreställningar och denna, Alexis, är den fjärde av dem. Under de första minuterna pumpar rökmaskinen rök över scengolvet och vi i publiken sitter i rött motljus från lampor på scenens golv. Länge hoppar en av skådespelarna energiskt upp och ned, med ljudförstärkt andning. Det utvecklas till ett utforskande av pjäsen Antigone, samt av dagens Grekland, konstnärens roll i samhälleliga skeenden och lite till.
Vi får följa med till Grekland med syfte att leta efter dagens motsvarighet till den anarkistiska unga kvinnan Antigone. Denna rollfigur i Sofokles antika drama sätter sig upp mot det statliga förbudet att begrava de man anser vara förrädare, när hon begraver sin döda bror. Motus sökande går på kullriga stenar och bland getter i Grekland. Färdmedlet är en projektor som förs fram och tillbaka över scenen. Bildruta och perspektiv på fondväggen ändras då projektorn flyttas. I bland vänds den mot oss i publiken.
Motus skådespelare, kanske mest den mycket expressiva Silvia Calderoni, letar efter Antigones motsvarighet bland slagorden som klottrats på väggarna i Aten och bland människor hon möter. Hon och vi hamnar i den moderna myten Alexis som är spunnen kring en 15-årig pojke som sköts av polisen under kravaller i Aten 2008.
Skådespelarna talar italienska och helt lätt är det inte att hänga med, trots att föreställningen textas på engelska på fondväggen bakom dem. De berättar om kravaller och polisskjutningen, de resonerar om händelserna och rollfigurerna, de diskuterar sina roller som konstnärer och citerar ur Antigone. Det är mycket kraft och energi från scenen, men också splittrade och fragmentariska intryck.
Publiken bjuds in att delta i skådespelarnas rörelser mot slutet. Men just den sceniska energin blir lite riktningslös. Revolt och uppror för dess egen skull, nja, där är jag inte med. Men att resa mellan ett filosofiskt då och ett aktuellt nu och att låta antikens rollfigurer möta dagens skapande processer, det känns spännande och fruktbart.
Alexis ges även fredag på Uppsala stadsteater, Lilla scenen
Brittiska Gob Squad ger sin föreställning Revolution now! på Tuppfestivalen. Läs intervjun med dem på unt.se/kultur.